Leestijd: 2 minuten | Gepubliceerd: 12 juni 2020

3 Tips voor een goed portfolio

Een goed portfolio komt altijd van pas, of het nou fysiek of digitaal is. Het werd vroeger veelal gebruikt in de kunst en reclamewereld maar tegenwoordig zie je het in steeds meer vakgebieden verschijnen. Een CV neem je standaard mee naar een potentiële klant of werkgever maar het meenemen van het portfolio blijkt een handig middel te zijn om te laten zien wat je allemaal hebt gedaan en met welke toegevoegde waarde je hebt voor bedrijven. Om dé perfecte portfolio te overhandigen aan je potentiële klant/werkgever geven wij hieronder een drietal tips:

1. Maak je portfolio persoonlijk

Binnen enkele seconden zal een potentiële klant/werkgever al een beslissing nemen of hij je portfolio verder zal bestuderen of opzij zal leggen. Zorg ervoor dat je dus meteen de aandacht trekt bij het begin: stel jezelf voor en laat zien wie je bent. Een goede ‘about me’ pagina is heel belangrijk en bied je de kans om je te onderscheiden van de rest. Het moet kort, uniek, professioneel, aangenaam en memorabel zijn.

2. Kies zorgvuldig je projecten

Kwaliteit boven kwantiteit telt zeker ook voor je portfolio. Laat alleen het betere werk zien in je portfolio, anders wordt dit bedorven onder al je uitgevoerde projecten. Toon je betere werk uitgebreid met alle informatie en bijbehorende visuals. Laat ook zien wat voor soort opdrachten je in de toekomst wilt gaan doen. Je laat dan met je portfolio namelijk zien wat je wilt en waar je vaardigheden liggen.

3. Case presentatie

Denk na over hoe je de cases presenteert in je portfolio. Opdrachtgevers zijn ook geïnteresseerd in jou als persoon en waar je voor staat. Schrijf dus cases die hier rekening mee houden maar die meteen aantonen hoe je een project hebt benaderd. Omschrijf bijvoorbeeld de klant van het betreffende project. Dit toont je ervaring in allerlei soorten opdrachtgevers en projecten. Vertel verder wat het doel van het project was en wat het proces was om dat doel te bereiken. Tot slot: toon het uiteindelijke resultaat en vertel kort waarom dit project een succes was. Verkoop jezelf!

Bas ten Broeke
Wij zijn er voor al jouw vragen

Neem contact op als je vragen hebt over het blogartikel of als je een bijzonder project hebt waarbij onze expertise van pas kan komen. Wij staan klaar om je verder te helpen!

    verplicht
    verplicht
    verplicht