Google publiceerde in 2015 een artikel over mobiel-geoptimaliseerde websites en pagina’s, deze krijgen een betere positie binnen de zoekresultaten. Daarnaast introduceerde Google in 2016 AMP (Accelerated Mobile Pages). AMP zijn webpagina’s die een betere gebruikservaring bieden voor de gebruikers van mobiele apparaten. Maar wat is AMP eigenlijk? En hoe benut je ze? Wij leggen het hieronder voor je uit.

Google’s resultaten met AMP is SEO!

We zitten nu bijna in 2017 en we kunnen nu wel stellen dat de combinatie van snelheid en mobiel de toekomst is. Google en ook andere multinationals zijn grotendeels overgestapt naar mobiele apparaten. Je ziet steeds minder desktop en laptops bij bedrijven en meer tablets en smartphones. Google en AMP vullen elkaar uitstekend aan. AMP zorgt ervoor dat je sneller informatie op kunt zoeken en deze direct kan gebruiken. Voor Google is dit perfect doordat Google een zoekmachine is die zich steeds meer richt op mobiele resultaten. AMP is voor Google wat Instant Articles is voor Facebook. Het wordt eenvoudiger en sneller content te leveren, omdat deze compacter en simpeler wordt weergegeven. Het moet bedrijven overhalen om hun content rechtstreeks op Facebook te plaatsen in plaats van op hun eigen websites. Het enige grote verschil is dat AMP wel de content van bedrijven op hun eigen website laat staan.

Hoe werkt AMP?

AMP is een afkorting van Accelerated Mobile Pages en zorgt ervoor dat webpagina’s snel laden. Het zijn aangepaste varianten van de huidige webpagina’s. Dat houdt in dat als je als bezoeker zo’n webpagina bezoekt dat het supersnel op je scherm verschijnt, zelfs met een verouderd 2G datanetwerk verbinding. Je hoeft niet meer te wachten tot de content geladen is in de browser. Google gebruikt hiervoor hun eigen open source framework. Het AMP Project is door Google opgezet en wordt door hun zelf gebruikt in de zoekresultaten. Bij AMP wordt overbodige content van de website weggelaten, vooral de zwaardere elementen zoals afbeeldingen en Javascript worden niet verstuurd. AMP vervangt deze content en stript je pagina helemaal zodat alleen de belangrijkste informatie sneller beschikbaar is.

WordPress en AMP

Google werkt met een aantal grote multinationals samen voor AMP. Zoals Adobe, Twitter, LinkedIn en WordPress. WordPress heeft zelfs een plugin ontwikkeld die ervoor zorgt dat de huidige content makkelijker als AMP-content naar Google kan sturen. Zo voldoet de content aan de nieuwe eisen en ben je voorbereid op de toekomst. De WordPress AMP Plugin is hier te downloaden. Hulp nodig hebben bij het instellen van AMP? Neem dan contact met ons op!

  • Leestijd: 3 minuten