De belangrijkste aspecten van SEO: Links & Content
Wat zijn de belangrijkste onderdelen die van invloed zijn op je rangschikking in Google?
Steeds meer mensen verdiepen zich in de wereld van de SEO en er zijn steeds meer nieuwe technieken en inzichten die de wereld van search continue veranderen. Volgens Google zelf zijn er reeds meer dan 200 punten waarop zij websites beoordelen en dus de uiteindelijke rangschikking op baseren. De vraag voor elke SEO-specialist of ondernemer blijft dan ook altijd om uit te vinden welke factoren nu precies het belangrijkste zijn en de meeste invloed uitoefenen op de uiteindelijke ranking. De technologie ontwikkelt zich in een razendsnel tempo en ook Google past steeds meer geavanceerde algoritmes toe, maar over de hele linie kunnen we een onderscheid maken tussen twee componenten die de grootste invloed hebben op de SEO rangschikking, namelijk content en links.
Content Score X Link Score = Ranking Score
Content en links klinkt natuurlijk heerlijk eenvoudig en misschien ook wel voor de hand liggend. Toch steekt dit uiteraard een stuk gecompliceerder in elkaar en komt er nogal wat bij kijken om deze twee zaken helemaal piekfijn op orde te hebben. Over het algemeen kun je de volgende formule toepassen, waarmee je jouw content score vermenigvuldigt met de link score die als eindresultaat de ranking score geeft. Deze formule is vrijwel altijd effectief, mits deze op de juiste manier geïnterpreteerd wordt. Goede content is natuurlijk een relatief begrip vanuit het oogpunt van de gebruiker en uiteraard ook vanuit het perspectief van Google.
Waarin zit het geheim van de beste ranking?
Iedereen wil natuurlijk zo hoog mogelijk uitkomen op Google en het internet staat vol informatie en onderzoeken van diverse experts en onderzoeksbureaus die hele studies gewijd hebben aan de meest efficiënte SEO methodes. Onderzoeken van organisaties en instituten als Searchmetrics kunnen zeer verhelderend zijn, maar voor sommigen ook wel erg droog of gecompliceerd wanneer je niet helemaal vertrouwd bent met de materie. Daarnaast is de energie die je in SEO wil steken ook bepalend voor hoe diep je wil gaan met betrekking tot de details in je onderzoek. Er zijn soms wel honderden zaken waar je rekening mee moet of kan houden. Zelfs voor sommige grote bedrijven is er simpelweg geen beginnen aan om dit allemaal bij te houden. Voor vele MKB zal dit nog meer het geval zijn en is het dan ook zaak om de belangrijkste componenten te selecteren en je hier op te focussen.
Goede content is een van de twee belangrijkste onderdelen binnen SEO
Zoals gezegd klinkt goede content vrij eenvoudig en is dit een beetje een open deur, maar wat betekent goede content nu eigenlijk en hoe zorg je ervoor dat dit op de juiste manier geïnterpreteerd wordt? Goede content kan worden gemeten op basis van een drietal onderdelen gericht op de kwaliteit, relevantie en de ervaring.
De kwaliteit van content voor de gebruiker
Google en haar algoritmes zijn ingericht om de best mogelijke informatie voorziening voor de gebruiker af te leveren ongeacht waar dit vandaan komt. Wanneer jouw gebruiker op de homepage of de landingspagina terecht komt van jouw bedrijf of organisatie, stel jezelf dan de vraag of deze direct ziet en vindt wat hij of zij zoekt. Is de informatie daarnaast ook uniek en actueel of is het zeer algemeen en dertien in een dozijn? Vooral wanneer je opereert in meer volwassen markten met meerdere aanbieders, is het belangrijk om variërende en actuele content aan te bieden die altijd up-to-date is.
De relevantie van de inhoud
De relevantie van de inhoud is een onderdeel dat nogal eens onderschat kan worden. Sommige content is fantastisch geschreven, maar is bijvoorbeeld verouderd of irrelevant door bepaalde ontwikkelingen die niet zijn meegenomen. Het is dan ook belangrijk dat je altijd checkt of jouw content relevant is en 100% aansluit bij de zoekopdracht en zoekwoorden voor jouw doelgroep.
De gebruikerservaring van content
Met de gebruikerservaring van content wordt bedoeld hoe prettig het voor een lezer is om de content te bekijken en te lezen. Zijn het lappen tekst zonder enige visualisaties of is het content dat netjes is georganiseerd met een intro, een body en een conclusie en waarbij gebruik wordt gemaakt van zaken als tussenkopjes en opsommingen? Al deze onderdelen dragen bij aan een vaak positieve gebruikerservaring. Lang niet alle gebruikers lezen volledige teksten en sommige willen dan ook snel hun antwoorden vinden. Tussenkopjes en titels kunnen hierbij heel erg helpen.
Links zijn naast content het tweede cruciale onderdeel van succesvol SEO beleid
Links en content worden soms in een adem genoemd. Het is echter belangrijk om deze zaken van elkaar te scheiden, omdat we hier te maken hebben met twee totaal verschillende disciplines. Links hebben meer betrekking op de marketing van content en hoe kwalitatieve content bij de potentiële gebruiker terecht komt. Je kan de best content ter wereld hebben, maar wanneer je link structuur niet op orde is ben je nergens.
Vertrouwen is zeer belangrijk voor een gedegen autoriteit van de website
Wanneer verschillende relevante partijen verwijzen naar jouw website dan heeft dit een positieve uitwerking op de autoriteit die jouw website geniet bij Google. Derden vertrouwen er namelijk op dat de informatie en content die jij deelt accuraat is en van een goede bron komt. Dit uit zich in het feit dat mensen er vrede mee hebben dat hun eigen website verlaten wordt en mensen naar jouw website toe komen.
Gebruikersmetrieken wordt veelal gebruikt als kwaliteitscheck
Er zijn nogal wat misverstanden met de zogenaamde CTR en andere gebruikerssignalen zoals gemiddelde tijd op pagina en bounce rate. CTR staat voor click-through-rate. Het is een misverstand om te denken dat de CTR een grote invloed heeft op hoe hoog je website gerangschikt wordt. Dit betekent echter niet dat CTR geen enkele rol heeft. De CTR wordt ook door Google gebruikt, maar dan meer in de context van een kwaliteitsmeting om te zien hoelang mensen blijven hangen op de website en tot in welke mate ze doorklikken. Er zijn uitzonderingen voor bijvoorbeeld nieuws- en actualiteitenwebsites, waarbij de CTR voor een korte termijn de ranking kan verbeteren. Dit neemt uiteraard direct af wanneer content niet meer nieuwswaardig is.
Pogo-sticking
Pogo-sticking is een concept dat door Google wordt gebruikt, waarbij gemeten wordt hoelang de gebruiker zich op jouw website begeeft. Dit is dan ook een belangrijke graadmeter wanneer het gaat om de rangschikking. Naast het meten van de duur van het verblijf wordt er hierbij ook gecheckt hoe snel mensen weer terugkeren naar de zoekmachine om een andere site te bezoeken. Dit gedrag kan er namelijk op duiden dat de gebruiker niet heeft gevonden wat hij of zij zoekt en elders zijn of haar heil zoekt. Waarom zou je anders weer terugkeren naar het zoekresultaat? Dit kan een negatieve werking op de beoordeling hebben, maar dit hangt ook af van de industrie waarin gewerkt wordt. Bij bijvoorbeeld het online winkelen wordt er relatief veel heen en weer gehopt tussen zoekresultaten, omdat mensen altijd op zoek zijn naar de beste deals of prijzen en deze met elkaar vergelijken.
Links en content vormen de basis van een succesvolle SEO strategie
Naast de linkstructuur en de kwaliteit van de links zijn er nog tal van andere aspecten die een rol spelen in het bepalen van de rangschikking door Google. Het gebruik van video’s in je content of tot in welke mate jij je content hebt aangepast op voice search kan in sommige gevallen ook bepalend zijn. Daarnaast zijn er ook tal van tips en trucs toe te passen die ervoor zorgen dat je altijd goed blijft ranken. Het is echter belangrijk om te beginnen bij de basis van je content en je links, omdat deze de grootste invloed hebben op je SEO-resultaten. Het is belangrijk om vast te houden aan het feit dat je eerst je huis schoon en op orde moet hebben (content) en je daarna mensen via de juiste kanalen kan uitnodigen (links).
Dit gastartikel is geschreven door Romano Groenewoud, werkzaam als SEO consultant onder de alias ‘SEO Geek’.