Leestijd: 2 minuten | Gepubliceerd: 30 maart 2020

Big Data voor dummies

Je hoort het steeds meer: ‘Big Data’. Dit is omdat het steeds belangrijker wordt voor bedrijven. Door Big Data krijgen bedrijven namelijk een 360 graden beeld van hun klanten. Hierdoor kom je de behoeftes te weten van je klanten en kan je hierop inspelen. Je combineert in feite meerdere informatiebronnen. De hoeveelheid beschikbare data en de variatie aan verschillende datastromen groeit gestaagd. Dit is natuurlijk positief omdat we steeds meer informatie vergaren maar het wordt ook steeds moeilijker om waardevolle informatie te vinden en inzicht te krijgen in al deze informatie. Een data-analist kan veel van deze problemen oplossen.

Beslissing nemen op basis van Big Data

Big Data is betrouwbaarder dan het uitvoeren van een steekproef: Het is sneller en je kan makkelijker een hele populatie meten. Door middel van Big Data kunnen bedrijven grondigere beslissingen nemen en vooruitkijken op veranderingen. Alle informatie die Big Data oplevert geven nieuwe inzichten waardoor bedrijven weten hoe ze toegevoegde waarde moeten leveren aan o.a. opdrachtgevers. Dit alles bij elkaar kan een enorme kostenbesparing opleveren. Natuurlijk communiceer je deze Big Data niet als getallen, dat is veel te onduidelijk. Maar wanneer je van de getallen een duidelijk verhaal kunt maken, onthouden we de informatie wel.

Database structuur

Je marketingstrategie is veel effectiever als je het gedrag van bepaalde doelgroepen kunt voorspellen op basis van data. Om dit te bewerkstelligen gebruik je een voorspellende database. Deze bestaat uit twee onderdelen:
– Gestructureerde database: Dit zijn alle concrete gegevens die je kunt vinden. Voorbeelden zijn: leeftijd en geslacht. Alle gegevens zijn geïdentificeerd, gelabeld én makkelijk toegankelijk
– Ongestructureerde database: komt veel vaker voor dan de gestructureerde database. Ongestructureerde database betreft data die geen specifiek format volgen. Je kan ze dus niet zomaar in een Excel bestand stoppen. Denk aan: website teksten, statusupdates, foto’s, reviews en bezochte locaties.

Om een voorspellende database te verkrijgen moet je gestructureerde en ongestructureerde data verwerken en deze combineren. Een voordeel die Big Data bied is dat je ook informatie kan verkrijgen uit informatiebronnen die met de huidige middelen nog niet analyseerbaar zijn.

Bas ten Broeke
Wij zijn er voor al jouw vragen

Neem contact op als je vragen hebt over het blogartikel of als je een bijzonder project hebt waarbij onze expertise van pas kan komen. Wij staan klaar om je verder te helpen!

    verplicht
    verplicht
    verplicht