Leestijd: 4 minuten | Gepubliceerd: 2 januari 2023

Content recyclen: 5 manieren om content te hergebruiken

Een goede langetermijnstrategie is content marketing. Goede content maken kost tijd en geld maar je onderscheid jezelf er wel mee van de concurrentie. Daarnaast bevestigt het je autoriteit en verstevigt het je klantrelaties. Gelukkig kan je goede content gemakkelijk hergebruiken. Hieronder bespreken we 5 manieren om goede content te ‘recyclen’.

Waarom hergebruiken van content?

Door goede content over één onderwerp op verschillende manieren en meerdere manieren te publiceren word je gezien als dé expert over je gepubliceerde content. Je slaat dus letterlijk en figuurlijk meerdere vliegen in één klap: je haalt op een makkelijke manier meer uit je content. Niet iedereen zit op hetzelfde communicatiekanaal, het is dus makkelijker om nieuwe klanten/bezoekers te bereiken doordat je verschillende media gebruikt om ze te bereiken. De één is een bezoeker van je LinkedIn-pagina, de ander leest je nieuwsbrief en weer iemand anders leest het via je website. Bekijk al je bestaande content zorgvuldig: welke onderwerpen zijn het populairst? Welke content levert de meeste conversies op? Zorg ervoor dat je al deze content opnieuw aanbiedt met (kleine) aanpassingen op andere kanalen.

  1. Verdieping opzoeken

Stel jezelf een aantal vragen waarmee je nog de diepte in kunt tijdens bijvoorbeeld een training, Webinar, kennissessies of een podcast. Kijk van tevoren wat je populairste blogs zijn, over welk onderwerp krijg je veel vragen, wat is vandaag de dag een trend, etc.

Natuurlijk kost het tijd om het op te zetten maar in feite heb je de basis al liggen omdat je al veel kennis of ervaring hebt over dit onderwerp of er zelfs al over hebt geschreven. Jij hebt de kennis waar je doelgroep naar op zoek is en het is dan gemakkelijker om deze te delen met je doelgroep. Zorg wel dat je overgebrachte kennis aansluit op je doelgroep, test dus eerst je content met een persoon die totaal geen verstand heeft van jouw kennis en gebruik hun feedback om je content aan te passen.

  1. Actualiseren, updaten en nogmaals sharen

Veel content zoals blogs kan je eenvoudig aanpassen aan nieuwe cijfers, ontwikkelingen en trends. Denk bijvoorbeeld aan blogs zoals ‘de tien beste ICT-tips van 2022’. Bekijk goed je bestaande content en bedenk of deze toe is aan een update. Pas je blog aan met de data, informatie en feiten van vandaag waardoor deze weer relevant wordt. Herschrijf je blog met relevante keywords, update Meta (Facebook etc.) en update voor je SEO.

  1. Format aanpassen

Zoals eerder gemeld: deel je content ook op andere kanalen. Maak bijvoorbeeld van een populaire blog een nieuwsbriefartikel, of breid je content uit en maak er een whitepaper van. Mocht je klaar zijn met een Webinar, publiceer dan videofragmenten van je Webinar als losse video’s. Ook kan je van een Webinar een blog maken of andersom. Probeer dus content op zoveel mogelijk en verschillende formats te delen. Heb je content geüpdatet? Deel deze dan opnieuw via social media en je klantbestanden.

  1. Maillijst

De meeste bedrijven gebruiken hun klantbestanden alleen voor de nieuwsbrief maar door andere content te delen dan alleen de nieuwsbrief blijf je de aandacht trekken en bouw je een vertrouwensband op met je klanten. Bekijk je populairste blogs, maak ze up to date en deel deze in een mail. Stuur deze content niet alleen naar nieuwsbrief ontvangers maar naar je volledige klantbestand.

  1. Gastblog

Bekijk je populairste blogs en schrijf aan de hand hiervan een gastblog. Met een gastblog kan je op een handige manier nieuw publiek bereiken en daardoor je zichtbaarheid vergroten. Dit is omdat je niet alleen je kennis deelt maar ook dieper ingaat op feiten, cases en opinies. Je laat hiermee goed zien dat je een expert bent over een bepaald onderwerp. Let hierbij wel op dat je de gastblog op de juiste kanalen deelt, je doelgroep moet wel aanwezig zijn. Doe dus eerst onderzoek naar welke kanalen je klanten bezoeken.

Bas ten Broeke
Wij zijn er voor al jouw vragen

Neem contact op als je vragen hebt over het blogartikel of als je een bijzonder project hebt waarbij onze expertise van pas kan komen. Wij staan klaar om je verder te helpen!

    verplicht
    verplicht
    verplicht