Leestijd: 2 minuten | Gepubliceerd: 22 augustus 2020

Een DDoS attack: wat is het en wat zijn de gevolgen?

Steeds vaker hoor je in het nieuws de woorden ‘DDoS-aanvallen, internetcriminaliteit en hacken’ vallen. Het is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven want een groot gedeelte van ons leven is online. Denk aan bankzaken, online shoppen en allerlei persoonlijke gegevens. Dit maakt het aantrekkelijker voor criminelen om online op rooftocht te gaan. Het is relatief eenvoudig en goedkoop voor online criminelen om buit te maken. Een DDoS-aanval is makkelijk op te zetten en heeft een grote kans op succes daarnaast is de pakkans zeer klein.

Webwinkels zijn een populair doelwit omdat ze vaak onvoldoende beveiligd zijn en daardoor makkelijk te hacken. Het zijn criminelen dan voornamelijk te doen om de klantgegevens.

DDoS-aanvallen – Distributed Denial of Service

DDoS staat voor Distributed Denial of Service. Bij een DDoS-aanval is één server het doelwit, door de server uit te schakelen is deze onbereikbaar en dit kost veel geld voor een organisatie. Het uitschakelen van de server wordt veroorzaakt door het inzetten van Botnets, dit zijn zelfstandige softwarerobots die de server overspoelen met webverkeer, hierdoor wordt de server trager of zelfs onbereikbaar.

De gevolgen van een DDoS-aanval zijn vaak enorm voor de betrokken organisatie. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Reputatieschade, negatieve publiciteit en wantrouwen
  • Diefstal of verlies van persoonlijke informatie (klantgegevens)
  • IP of data diefstal
  • Verstoring van diensten
  • Financieel verlies: webwinkel is uit de lucht
  • Regelgevingsrisico’s
  • Kosten van onderzoek en schadebeperking

Waarom een DDoS-aanval? Vaak blijkt de achterliggende motivatie een ontevreden klant of een persoonlijk vendetta. Een aantal recente voorbeelden van slachtoffers zijn: de Leidse universiteit, de Belastingdienst en Luchtverkeersleiding Nederland.

Downtime en communicatie

Voorbereiden op de zogenoemde downtime is noodzakelijk, of de downtime nu wordt veroorzaakt door een DDoS-aanval of niet. Blijf kalm, communiceer duidelijk met uw klanten wat er aan de hand is, houd een communicatieplan bij de hand en zet de juiste mensen aan het werk.

Om u zo goed mogelijk te beschermen tegen DDoS-aanvallen kunt u het beste contact met ons opnemen om samen te kijken hoe wij uw websecurity kunnen verbeteren.

Bas ten Broeke
Wij zijn er voor al jouw vragen

Neem contact op als je vragen hebt over het blogartikel of als je een bijzonder project hebt waarbij onze expertise van pas kan komen. Wij staan klaar om je verder te helpen!

    verplicht
    verplicht
    verplicht