Als je een website hebt die beschikbaar is in verschillende talen, dan wil je aan de bezoeker de verschillende mogelijkheden laten zien. Maar de taalkeuze bepalen kan lastig zijn. Want welke icoontjes kun je daar beter wel of juist niet voor gebruiken? In 2008 is er een universeel logo ontwikkeld die ‘taal’ zou moeten uitbeelden. Het logo is nooit goed ontvangen door het publiek want wij hebben deze nog nooit eerder gezien.

Hoe kan je een taalkeuze het beste presenteren?

  1. Een vlag van een land dat connecties heeft met de taal
  2. De naam van de taal in tekst in die specifieke taal
  3. Een combinatie van deze twee opties
  4. Een neutraal symbool of vlag met de naam van de taal in de taal zelf

Een vlag vertegenwoordigt een land, geen taal

Vlag van het Verenigd Koninkrijk

Hoevaak gebruik jij voor de Engelse vertaling van je website de vlag van Engeland? Waarom niet de Amerikaanse vlag? Hiermee kan je bepaalde bezoekers van je website tegen het verkeerde been schoppen. Houdt er dus rekening mee of je doelgroep binnen of buiten de EU zitten. Dus welke optie moet je kiezen? Wij raden optie één in de meeste gevallen af. Dit omdat vlaggen geassocieerd worden met landen en niet met talen. Er zijn veel landen die dezelfde (spreek) taal gebruiken. Toch is er ook wat positiefs over deze keuze te zeggen. Mensen leggen sneller een verband tussen vlag en taal. Een symbool is herkenbaarder dan een tekst. Veel websites gebruiken de vlagoptie en je bezoekers zullen hiernaar ook zoeken als ze de website in een andere taal willen lezen. Maar uit onderzoek blijkt ook dat mensen een  tekst scannend lezen en daar de kernwoorden uithalen. Dus als je naam van de tekst weergeeft in die specifieke taal zou dat ook genoeg opvallen. Er is dus voor alle opties wat te zeggen. Je kan je keuze laten afhangen van hoe snel je wilt dat iemand de taalkeuze vindt. Ook moet je je afvragen of je doelgroep wel op zoek is naar een specifieke taal of dat het alleen handig is. Een combinatie van een vlag-icoon met de naam van het land ernaast is de meest vriendelijke optie.

  • Leestijd: 3 minuten

Gerelateerde berichten