Ondernemers opgelet! Iedereen kent WhatsApp (inmiddels bijna 1.4 miljard gebruikers) maar sinds 30 januari is er nu ook in Nederland WhatsApp Business. Met WhatsApp Business kunnen ondernemers een zakelijk account aanmaken om zo een persoonlijker, directer en sneller contact te hebben met hun klanten. Maar ook kunnen hierdoor klanten makkelijker contact opnemen met jouw bedrijf.

Wat voor kansen zijn er voor jou en hoe zet je de app het beste in voor jouw bedrijf?

Als eerste maak je als ondernemer een bedrijfsprofiel aan op WhatsApp Business. Op het bedrijfsprofiel kunnen klanten alle handige informatie vinden. Denk aan:

  • Bedrijfsnaam
  • Omschrijving
  • Logo
  • Bezoekadres
  • Contactgegevens
  • Website
  • Openingstijden

Zakelijk gebruik WhatsApp

WhatsApp Business heeft een aantal handige berichttools waardoor je een stuk minder tijd kwijt bent aan het beantwoorden van WhatsApp berichten. Je voelt waarschijnlijk de druk om 24/7 online te zijn en alle berichten te beantwoorden. Om tijd te besparen heeft WhatsApp ter ondersteuning drie tools:

  1. Je kan aangeven wat je openingstijden zijn. Daardoor weten je klanten precies wanneer ze een reactie terug kunnen verwachten.
  2. Automatische antwoorden. WhatsApp Business geeft je de mogelijkheid om veel gestelde vragen met een (standaard) antwoord te beantwoorden. Ook kan je het gebruiken voor welkomstboodschappen of een afwezigheidsmelding.
  3. Je hoeft al deze berichten niet persé te beantwoorden via je telefoon maar je kan d.m.v. WhatsApp Web ook berichten beantwoorden via de computer of tablet.

Extra service

Maar waarom zou je WhatsApp Business gebruiken? Je biedt je klanten toch al verschillende contactmogelijkheden? Wij denken dat WhatsApp Business een aanwinst zal zijn voor je bedrijf. Klanten zoeken steeds meer persoonlijk contact en doen dit o.a. ook via chats. Je bied met WhatsApp Business eigenlijk nog een stukje extra service. Natuurlijk is dit vooral handig voor kleinere bedrijven, dit omdat grotere bedrijven al vaak een goed contactcenter hebben. Maar ook dit kan in de toekomst veranderen waardoor WhatsApp Business ook interessant kan zijn voor grotere bedrijven. Zo werkt bijvoorbeeld de KLM klanten service ook met de Business versie van WhatsApp.

Nadelen WhatsApp Business

Naast de voordelen die WhatsApp Business bied zijn er ook nadelen:

  • Op dit moment is WhatsApp Business alleen nog maar beschikbaar voor Android. De iOS variant volgt later.
  • WhatsApp gebruiken voor commerciële doeleinden wordt door klanten vaak niet gewaardeerd. Vraag je klanten eerst om toestemming voordat je ze advertenties stuurt.
  • Ondanks het feit dat je automatische antwoorden kunt instellen, zal het voor je klanten nog steeds erg belangrijk zijn dat je vragen snel beantwoordt.
  • WhatsApp Business is nog niet geschikt voor grote bedrijven met meerdere contactpersonen, maar dit wordt in de toekomst wel uitgerold. Waarschijnlijk moet er dan voor WhatsApp Business betaald gaan worden. De verwachting is dat dit bedrag gebaseerd wordt op de omvang van het bedrijf.

ConclusieWij raden aan om als MKB’er gebruik te gaan maken van WhatsApp Business. Je klanten staan bij jou op één, en je wilt ze natuurlijk tevreden houden. Door je communicatie nog persoonlijker te maken zet je een grote stap in die richting. Daarnaast is het sneller, geeft het meer duidelijkheid en is het veel makkelijker in gebruik.

Ook krijg je als bedrijf toegang tot de berichtstatistieken. WhatsApp Business houdt bij hoeveel berichten je ontvangt, hoeveel berichtrn je verstuurd en welke berichten er wel en niet gelezen. Op dit moment is de informatie in de statistieken nog behoorlijk basic, maar de verwachting is dat dit in de toekomst uitgebreid wordt.

Meer weten?
Heb je nog vragen of wil je meer weten over WhatsApp Business? Neem dan gerust contact met ons op voor meer advies.
Stuur ons nu een WhatsApp bericht op 06-55716142

  • Leestijd: 4 minuten

Gerelateerde berichten