Leestijd: 5 minuten | Gepubliceerd: 29 juni 2017

Gebruiksvriendelijke UX website voor bezoekers – 5 tips

UX staat voor User Experience, de gebruiksvriendelijkheid van en naar de klant toe. Dagelijks zie je producten en elementen waar met grote UX gedachte over is gebrainstormd. Elke computer, elke interface en over elke product verpakking is nagedacht om zo gebruiksvriendelijk te zijn naar de eindklant toe. Helaas lukt dat niet altijd of is het niet geschikt voor elke doelgroep. Ook websites dienen tegenwoordig UX-friendly te zijn. In dit blog bespreken wij 5 eigenschappen van een UX designvriendelijke website.

Wat is UX Design?

Bezoekers willen je website graag zonder frustraties en problemen bezoeken. Met een UX Design is dit mogelijk. Bij UX Design staat de gebruiker centraal bij het ontwerp. Het moet voor de gebruiker zo eenvoudig mogelijk zijn om je site te bezoeken en te kunnen navigeren. Eindelijk minder pop-ups, er is een duidelijke signalering en een geordende lay-out die vertrouwen wekt. Een paar jaar terug waren websites met veel visuele aspecten heel populair. Dit ziet er heel aantrekkelijk uit maar het zorgde ervoor dat de website een lange laadtijd had.

Doelgroep van je website bepalen

Trends veranderen elke dag maar je bezoekers ook. Bepaal je doelgroep van te voren, zijn dit jongeren of is dit een oudere generatie. Zij gaan beide heel anders om met interfaces en het gebruik van een computer. Door de kortere aandachtsboog van de bezoekers tegenwoordig, moet je de klant vast houden en triggeren om op de site te blijven. Met UX Design neem je zoveel mogelijk frustratie weg en help je de bezoeker door een juiste structuur en volgorde in de website.

  1. Het hamburger menu

Het hamburger menu (de 3 streepjes) heeft zowel voor- als nadelen. Het bestaat uit een icoon waar je op klikt zodat je menu zichtbaar wordt. Dit heeft als voordeel dat het ruimtebesparend is, maar het is een extra handeling voor de gebruiker. Ook hier geldt de doelgroep bepaling, want veel oudere weten nog niet dat dit icoon voor de navigatie staat. Daarom dien je nog altijd het woord ‘Menu’ bij dit icoon te zetten.

  1. Aanklikbaar logo

Het is een no-go als je tegenwoordig nog een niet klikbaar logo hebt. Je gebruikers verwachten dat je logo naar je homepagina linkt. Helaas komt het nog vaak genoeg voor dat men nog geen aanklikbaar logo heeft, waardoor dit zorgt voor een extra handeling voor de bezoeker om te zoeken naar ‘Home’.

  1. Beperk de kliks

Het is voor de bezoeker irritant als hij niet binnen enkele klikken zijn bestelling kan plaatsen of contact kan opnemen. Zorg dus voor een gebruiksvriendelijke en eenvoudige hoofdnavigatie met niet meer dan twee kliks naar een eindpagina. Voor een webshop geldt dat de bezoeker met twee kliks al bij de check-out pagina moet zijn.

  1. Opvallende hyperlinks

Dat de aandachtsboog van je bezoeker erg kort is mag duidelijk zijn, ze lezen je website scannend en globaal. Wanneer er teveel tekst is, zal je bezoeker dit niet lezen. Dit is natuurlijk niet de bedoeling want je wilt je bezoeker behouden. Door gebruik te maken van opvallende hyperlinks (zoals in een andere kleur of onderstreept) kun je de bezoeker overtuigen om andere gerelateerde berichten op jouw website te bezoeken.

  1. Herkenbare iconen

Je website moet overzichtelijk en herkenbaar zijn voor je bezoeker. Gebruik dus iconen in dezelfde stijl. Maak van te voren een huisstijl, bepaal de kleuren, font-family en font-groottes en voer dit consequent door op de gehele site. Zorg voor eenheid als je je website ontwerpt.

UX Design – zorg voor de Perfect User Experience

UX design is geen tijdelijke trend die je niet hoeft te volgen. Negeren is geen optie. Het gaat erom dat je een zo’n gebruiksvriendelijk mogelijke website hebt.

Er zijn natuurlijk ook nog andere mogelijkheden met UX. Maar dit is allemaal afhankelijk met wat voor soort website je hebt en wat de eisen zijn van je bezoeker. Je bezoekers zullen positiever zijn over jouw bedrijf als je een website met een goed UX Design hebt. De site werkt prettig, is herkenbaar voor de bezoeker, dus de kans is groot dat ze je website nogmaals bezoeken. Let dus goed op de behoeften van je bezoeker, dat is het allerbelangrijkst.

Bas ten Broeke
Wij zijn er voor al jouw vragen

Neem contact op als je vragen hebt over het blogartikel of als je een bijzonder project hebt waarbij onze expertise van pas kan komen. Wij staan klaar om je verder te helpen!

    verplicht
    verplicht
    verplicht