Leestijd: 2 minuten | Gepubliceerd: 8 juni 2011

Google Zeitgeist – Jaarlijkse rapporten

Zeitgeist is het jaarlijkse rapport van Google waarin de meest populaire zoektermen van dat jaar bekend worden gemaakt. Per land of regio is te zien op welke termen het meeste werd gezocht en in welke maanden, weken of dagen deze term het populairst was. ‘Zeitgeist’ betekent ’tijdgeest’, en Google laat zien wat de geest van deze tijd is door de miljoenen zoekopdrachten te verzamelen die ze elke dag ontvangen. Ze hebben verschillende hulpprogramma’s waarmee ze inzicht kunnen krijgen in wereldwijde, regionale, historische en actuele zoektrends. Ook u kunt deze hulpprogramma’s gebruiken om mee te experimenteren, te verkennen en te leren. U kunt ze overal voor gebruiken, van bedrijfsonderzoek tot antwoorden op triviale vragen. Er worden hiermee verschillende top tiens samengesteld waarin de snelst stijgende en snelst dalende zoektermen per categorie worden genoteerd. Voorbeelden zijn sport, entertainment en elektronica. Maar ook de populairst plaatsen en personen worden vermeld.

Wereldnieuws versus beroemdheden

Uit de resultaten blijkt dat de belangrijkste items uit het wereldnieuws snel stijgen in de lijsten, maar ook vaak snel weer dalen. Zo werd er in juni 2010 vooral jaar extreem vaak gezocht naar informatie over het WK voetbal, terwijl de resultaten over de rest van het jaar zeer gematigd waren. Dit geldt ook voor informatie over het olielek in de Golf van Mexico en de aardbeving in Haiti.

Top drie van de snelst stijgende zoektermen

De drie snelst stijgende zoektermen voor 2010 waren wereldwijd: Chatroulette, iPad en Justin Bieber. Chatroulette en Justin Bieber zijn het hele jaar populair geweest, terwijl de iPad vooral een sterke piek toont in januari, de maand waarin het product voor het eerst aan het publiek werd getoond.

Google Zeitgeist Apple iPad zoekresultaten

Resultaten van zoektermen vergelijken

Met de Zeitgeist-tool is het ook mogelijk om verschillende zoektermen met elkaar te vergelijken. De resultaten worden weergegeven in staafdiagrammen, lijngrafieken en op een interactieve kaart. Volgens Google is Zeitgeist leuk om mee te spelen, te onderzoeken en om ervan te leren.

zeitĀ·geist | Uitspraak: ’tsIt-“gIst, ‘zIt | Functie: zelfstandig naamwoord | Etymologie: Duits, van Zeit (tijd) + Geist (geest) | Datum: 1884 | Betekenis: de heersende wijze of trant van denken en handelen in een zekere tijd.

Bas ten Broeke
Wij zijn er voor al jouw vragen

Neem contact op als je vragen hebt over het blogartikel of als je een bijzonder project hebt waarbij onze expertise van pas kan komen. Wij staan klaar om je verder te helpen!

    verplicht
    verplicht
    verplicht