Leestijd: 3 minuten | Gepubliceerd: 6 januari 2018

Hoe werkt ons brein als we op het web surfen?

Ons brein is een complexe computer. Het lezen en interpreteren van woorden kan heel verschillend overkomen. Want wat lijkt er meer: 1.000.000.000 of 1 miljard? Het is natuurlijk hetzelfde maar in ons onderbewustzijn zouden wij eerder kiezen voor 1.000.000.000, want dit lijkt natuurlijk meer. Het is maar een voorbeeld maar mocht je dit voorbeeld gebruiken op je website dan gebruik je eigenlijk een resultaat/conclusie van een neuropsychologisch onderzoek op marketing gebied.

Wat is neuromarketing?

Bij neuromarketing worden medische technieken en inzichten uit de neurowetenschap toegepast op het gebied van marketing. Veel bedrijven vinden het lastig om te investeren in neuromarketing. Ze vinden het te duur, of te ingewikkeld of ze weten niet dat het een optie is. En toch zie je dat bedrijven langzamerhand steeds meer interesse tonen in het toepassen van neuro-onderzoek. Om je op weg te helpen geven wij enkele tips.

Speel in op de basisemoties

Maak gebruik van emoties in je reclame. Als je inspeelt op de gevoelens van je doelgroep dan zijn ze al snel betrokken en geïnteresseerd. De drie belangrijkste basisemoties zijn:

  • Reward (de doelgroep komt de perfecte oplossing tegen voor hun probleem)
  • Fear (de oplossing is mogelijk niet meer beschikbaar)
  • Empathy (anderen gebruiken ook deze oplossing dus het moet wel de juiste oplossing zijn)

Prijs je rijk

Ons onderbewustzijn doet rare dingen. Want “2 halen, 1 betalen” klinkt beter dan “50 procent korting” terwijl wij rationeel heus wel weten dat het evenveel is. Denk dus goed na hoe je je prijzen weergeeft op je website. Let bij hoge bedragen op dat afgeronde bedragen wantrouwen oproepen, want een auto is nooit precies €20.000 euro. Een bedrag van €19.900 komt complexer en daardoor dus betrouwbaarder over. Bij kleine bedragen (impulsaankopen) werkt het heel anders. Mooie ronde bedragen zijn makkelijker te begrijpen en zorgen daardoor voor een snellere aankoop dan bij een complexer bedrag. Een voorbeeld is een boek van 10,-. Dit wordt expres als 10,- opgeschreven en niet als €10,- omdat ons brein het euroteken als prijzig ziet. We zullen dat dan minder snel kopen.

Mensen zijn kuddedieren

Is het je wel eens opgevallen dat mensen vaak (koop) gedrag van anderen kopiëren? Mensen zijn kuddedieren en lopen de massa achterna. Dit weten de marketeers en deze kennis kunnen zij goed gebruiken om ons te verleiden tot een (impuls) aankoop. Vooral de overtuigingstechniek ‘social proof’ is hierin erg belangrijk omdat ons digitale gedrag steeds belangrijker wordt. Mensen plaatsen steeds meer informatie, zoals reviews op internet.

Wij hebben ondertussen voldoende kennis van het menselijk brein om te weten dat ons onderbewustzijn vatbaarder is voor meningen dan voor handelingen. Koop je iets eerder omdat iedereen het koopt of omdat iedereen het leuk vind? Als iedereen het leuk vindt, dan zegt dat niks over het feit of ze het ook gekocht hebben.

Je bent dus unieker als je iets leuk vind: je onderscheid jezelf.

Bas ten Broeke
Wij zijn er voor al jouw vragen

Neem contact op als je vragen hebt over het blogartikel of als je een bijzonder project hebt waarbij onze expertise van pas kan komen. Wij staan klaar om je verder te helpen!

    verplicht
    verplicht
    verplicht