Leestijd: 3 minuten | Gepubliceerd: 30 oktober 2019

Kies je voor horizontale of verticale visitekaartjes?

Bij Webcreationz geven wij nog vaak onze visitekaartjes weg. Het is als bedrijf zijnde dan ook heel handig om ze te hebben. Maar wat is nou de beste optie: Horizontale of verticale visitekaartjes? We zetten de voor- en nadelen voor je op een rijtje. Want ook visitekaartjes zijn soms net kunstwerken.

Horizontale visitekaartjes

Voordelen: ze zijn standaard. Horizontale visitekaartjes zijn de norm. Alles is voor horizontale visitekaartjes ontwikkeld: kaartjeshouders, boeken etc. Mensen zijn eraan gewend en waarom iets veranderen wat werkt?

Nadelen: juist dat ze standaard zijn. Om te zorgen dat jouw visitekaartje opvalt in de massa moet hij onderscheidend zijn van andere visitekaartjes. Doordat veel kaartjes horizontaal zijn, zal je op een andere manier op moeten vallen.

Verticale visitekaartjes

Voordelen: Ze zijn onconventioneel: vallen extra op doordat ze niet standaard zijn. Een visitekaartje is natuurlijk voor informatieve doeleinden maar waarom niet ook gebruiken voor marketing doeleinden? Het laat zien dat je ‘out of the box’ denkt en potentiële klanten zullen je eerder herinneren dan je concurrentie omdat je unieker en creatiever bent.

Nadelen: het kan juist nadelig zijn dan ze onconventioneel zijn want je potentiële klanten houden bijvoorbeeld niet van veranderingen. Daarnaast zijn portemonnees en visitekaartjeshouders gemaakt voor horizontale visitekaartjes. Als ze je visitekaartje willen lezen moeten ze hun hoofd of de kaartjeshouder draaien. Dit kan vervelend zijn en kost meer tijd.

Andere factoren

Denk aan de hoeveelheid en lengte van de informatie die je op het visitekaartje plaatst. Verticale kaarten geven je maar beperkte ruimte. Als je dan bijvoorbeeld een lange bedrijfsnaam of domeinnaam hebt dan past dit niet. Ook is het lastig om een horizontaal logo te plaatsen op een verticaal kaartje. Maar aan de andere kant: als je weinig of korte informatie wilt plaatsen dan kan verticaal een perfecte optie zijn.

Wat is het doel van je kaart? Voordat je helemaal los gaat met het ontwerpen van je visitekaartje onthoudt wat het doel van je visitekaartje is. Het oorspronkelijke doel van een visitekaartje is namelijk mensen informeren. Maar vergeet niet dat het ook voor je marketingstrategie kan werken: naast informeren kan je ook laten zien waar je bedrijf voor staat.

Bedenk je doelgroep en vakgebied. Wat voor de ene doelgroep wel werkt, hoeft voor een andere doelgroep niet te werken. In het zakenleven wordt meestal gebruik gemaakt van de horizontale visitekaartjes omdat dat deze conventioneler zijn maar in creatieve vakgebieden kan je veel meer je gang gaan met het ontwerp.

Bas ten Broeke
Wij zijn er voor al jouw vragen

Neem contact op als je vragen hebt over het blogartikel of als je een bijzonder project hebt waarbij onze expertise van pas kan komen. Wij staan klaar om je verder te helpen!

    verplicht
    verplicht
    verplicht