Je bent op zoek naar een nieuwe inrichting van je huis en ineens lijkt het wel of je overal overspoeld wordt met meubelzaken, interieur websites en social media artikelen. Toeval denk je? Nee, dat is juist niet het geval, je ervaart namelijk het Baader Meinhof fenomeen. Oftewel je hersenen focussen zich op het filteren van informatie die met jouw gezochte onderwerp te maken heeft. Dus zoek je nieuwe meubels? Dan zullen je hersenen automatisch op zoek gaan naar meubels.

Waarom valt je oog net op dat ene merk of bedrijf? Simpel: je wilt overtuigd en verleid worden. Een goed voorbeeld is de website van Ikea. Simpele vormgeving, duidelijke teksten en het speelt in op de emotie van de bezoekers. Je vergeet door de website al snel dat je de meubels nog wel even zelf in elkaar moet zetten. Je wordt als bezoeker echt geprikkeld om naar de winkel te gaan (of om online te bestellen) doordat ze gebruik maken van begrijpende en herkenbare teksten en beeldmateriaal voor o.a. hun corporate story.

‘Tony’s Chocolonely’ is ook een goed voorbeeld van een geslaagde website. Zo wordt op de ‘over ons’ pagina op een speelsgewijze manier de geschiedenis van het bedrijf weergegeven. De tekst leest als een boek: met hoofdpersonen en avonturen. Dit maakt ‘Tony’s Chocolonely’ onderscheidend van veel andere bedrijven. Ze vertellen een echt verhaal, en dit roept emotie en betrokkenheid op bij de bezoekers.  Een goede corporate story kan dus zeker succes opleveren, ook als zelfstandige ondernemer.

Corporate story, entertain je website bezoeker

Wat moet je dus niet vergeten: de aandacht vasthouden van je bezoekers! En een goede corporate story helpt hierbij. Om te checken of jouw corporate story voldoet aan alle eisen (het moet emotioneel zijn, feiten bieden, maar ook entertainen) kun je onze checklist gebruiken:

  • Wie is je doelgroep?
  • Hoe, wanneer en waarom ben je met je bedrijf gestart?
  • Waarom is jouw bedrijf uniek vergeleken met al die anderen?
  • Welke service en diensten bied jouw bedrijf?
  • Wat kan je bezoeker van jouw website verwachten?
  • Welke actie moet de bezoeker ondernemen voordat deze je ‘about’ pagina verlaat? Geef informatie over je blogs, je social media kanalen of het aanmelden voor je nieuwsbrief.

Bezoekers zullen jouw bedrijf minder snel vergeten als je de moeite doet om beeldende teksten te plaatsen. Alleen maar feiten blijven niet hangen, teksten moet lezen als een verhaal. Wees niet bang, je hoeft echt geen J.K Rowling te zijn om je corporate story te verbeteren maar een beetje interesse in de beleving van je website is op zijn plaats.

  • Leestijd: 3 minuten