Leestijd: 4 minuten | Gepubliceerd: 29 oktober 2017

Wat is A/B testen voor je website?

Een website moet eigenlijk twee belangrijke eigenschappen hebben: deze moet er mooi uit zien en moet efficiënt (lees: gebruiksvriendelijk) zijn. Maar hebben deze twee invloed op elkaar? Echt wel! Daarom zijn A/B testen zo belangrijk.

Een A/B-test is een testmethode om de effectiviteit van twee mogelijkheden te meten.  De gebruikers of ontvangers worden verdeeld in twee gelijke groepen, die elk een eigen variatie te zien krijgen. Door voor beide groepen de effectiviteit te meten (bijvoorbeeld het conversiepercentage) kan je zien welk concept het beste resultaat geeft. Zo kom je erachter dat net die ene gekleurde knop tot meer conversie leidt. Het is dus cruciaal om elk onderdeel van je website te testen met een A/B splittest. Mocht je je oude website/webshop willen vernieuwen dan is het belangrijk dat deze natuurlijk beter is dan de oude. Hieronder gaan we een aantal aspecten uitleggen die van belang zijn voor het verbeteren van je website/webshop.

Gebruiksvriendelijkheid

Wat valt er allemaal onder gebruiksvriendelijkheid? Contrasten, lettergroottes, links, structuur en opbouw kun je allemaal verzamelen onder het kopje gebruiksvriendelijkheid. Bijvoorbeeld: je hebt een webshop met allerlei soorten schoenen. Sorteer je deze dan op merk? Of op soort schoen? En wat voor lettertypes gebruik je hiervoor? En welke groottes? Grotere letters vallen meer op maar kunnen juist ook afschrikken.

Content

De lengte van je content, tekst, schrijfstijl, beeldmateriaal en titels moeten niet onderschat worden. Hoe vaak laat jij een website links liggen omdat de tekst te lang is? Door de kortere aandachtsboog van je bezoekers moet je goed nadenken over wat je wel en niet op je website plaatst. Ook kan je bijvoorbeeld testen of je ‘u’ of ‘je’ moet gebruiken.
Voor een voorbeeld gaan we terug naar onze schoenen webshop. Bied je jouw bezoekers een korte tekst met video of een uitgebreidere tekst met alleen een foto? Een A/B test geeft antwoord op deze vragen.

Verkoop

Wat is handiger? Alle informatie op één pagina tonen of laat je je bezoekers eerst een heel bestelproces doorlopen als ze iets willen bestellen? Verder heb je nog reviews, relevante producten, voorraadgegevens en levertijden waar je rekening mee moet houden.  Als we kijken naar onze schoenenwinkel: Stel je wilt de nieuwste sneakers van merk X kopen. Je ziet op de website alleen dat de levertijd 2 weken is en besluit om de sneakers ergens anders te kopen maar je kan er ook voor kiezen om de levertijd pas aan te geven bij het betalen. Je kan dan alsnog ergens anders heen om sneakers te bestellen maar de kans bestaat dat je toch voor deze website gaat omdat je al zo ver in het bestelproces zit.  Maar dit soort vragen moet je dus testen met een A/B test.

Gouden tip – stap voor stap testen:

Verander maar één onderdeel tegelijk met een A/B test. Dus wil je weten of de blauwe knop met hoofdletters beter werkt dan de groene knop met kleine letters? Test dan eerst te kleur, dan de tekst, dan het formaat en dan de vorm. Zo weet je welk onderdeel hét verschil maakt.

Bas ten Broeke
Wij zijn er voor al jouw vragen

Neem contact op als je vragen hebt over het blogartikel of als je een bijzonder project hebt waarbij onze expertise van pas kan komen. Wij staan klaar om je verder te helpen!

    verplicht
    verplicht
    verplicht