Leestijd: 7 minuten | Gepubliceerd: 21 februari 2017

Kies het juiste kleurenschema voor jouw website

Eén van de moeilijkste taken bij het ontwerpen van je website is het kiezen van het juiste kleurenschema. Het kiezen van de perfecte chromatische kleurenpalet is belangrijk in de communicatie uitingen, in de uniekheid en in het creëren van naamsbekendheid. In deze blog focussen we ons op hoe je het juiste kleurenschema kiest voor jouw website.

Kleurenschema kiezen

Onderzoekers zijn het er over eens dat kleuren grote invloed hebben op het menselijk brein. Je gekozen kleurenschema kan ervoor zorgen dat je doelstellingen behaald worden (bezoeker neemt bijvoorbeeld contact met je op) of niet behaald worden (bezoeker verlaat je website binnen een paar seconden). Je bezoekers worden beïnvloed door de (slechte) kleurenkeuze en andere visuele uitingen.

Onafhankelijk van het werkterrein (elke website heeft andere doelstellingen) hebben wij een paar tips die jullie kunnen overwegen voor je website:

Gebruik een natuurlijk palet van kleuren.

Natuurlijke kleuren komen plezieriger over dan hun kunstmatige tegenhangers. Combineer ze om de gewenste emotionele reacties van je bezoekers te verkrijgen. Onnatuurlijke kleuren, zoals felgroen veroorzaken vermoeide ogen en jagen bezoekers dus weg. Wees er wel van op de hoogte dat primaire kleuren zoals rood, geel of oranje goed werken voor promotie doeleinden.

Creëer een sterk contrast tussen een website achtergrond en zijn tekst.

De beste leescombinatie is een zwarte tekst op een witte achtergrond maar er zijn verschillende geschikte opties. Andere mogelijke achtergrond kleuren zijn: donkerblauw, grijs en zwart. Bij product promotie is dit anders. Dan staat het product in de schijnwerpers en raden wij onverzadigde kleuren aan.

Kies 3 verschillende kleuren en gebruik deze consequent voor de hele website.

Chromatische harmonie is een van de belangrijkste criteria om een aangename ervaring voor de bezoekers te creëren. Het wordt sterk aanbevolen dat je maar een aantal kleuren gebruikt; maximaal vier of vijf is prima maar niet meer dan dat. Niet alleen creëer je zo inconsistentie, maar een bezoeker is daardoor geneigd belangrijke onderdelen van de site over te slaan.

Houd rekening met bezoekers met een visuele handicap.

Zorg ervoor dat de boodschap van je website deze mensen ook bereikt. Houd in gedachten dat de reacties op de kleuren afhankelijk zijn van diversen factoren zoals geslacht, leeftijd of culturele achtergrond. Je moet een uitgebreid marktonderzoek uitvoeren om je website aantrekkelijk te maken voor je doelgroep.

Oude vs. Jonge mensen

Mensen van verschillende leeftijden reageren allemaal anders op kleuren. Mensen na een bepaalde leeftijd vinden websites met sombere kleuren meer aantrekkelijk. Jongere mensen kunnen juist vrolijkere en fellere kleuren meer waarderen. Maak het onderscheid tussen volwassen en jong publiek met behulp van de juiste kleuren voor elke categorie. Dit kan worden beschouwd als een gewone factor, te oordelen naar het feit dat mensen visuele correctie nodig hebben na het verstrijken van de tijd.

Man vs. Vrouw

Mensen hebben ook voorkeuren op basis van hun geslacht. Mannen kiezen eerder voor blauw en oranje terwijl vrouwen kiezen voor rood en geel. Vergeet ook niet dat het is bewezen dat vrouwen in staat zijn om veel meer kleuren waar te nemen dan mannen; Met andere woorden, terwijl mannen perzik of pauw louter begrippen vinden, associëren vrouwen deze dingen met kleuren. Daarnaast, bevrijd jezelf van vooroordelen. Niet alle vrouwen houden automatisch van roze.

Landen en kleuren

Als je website zich richt op een groter publiek dan je land van herkomst moet je enige tijd investeren in het onderzoek naar de specifieke betekenis van de kleuren. Bijvoorbeeld: wit is een symbool van zuiverheid in westerse culturen maar het staat voor pech en ongeluk in China, Japan en India. En terwijl roze zeer gewaardeerd wordt in Japan is deze kleur in India en Oost-Europese landen een afrader omdat het als een ‘niet-mannelijke’ kleur wordt beschouwd.

Paars wordt in sommige Arabische culturen geassocieerd met prostitutie terwijl dat in Europese culturen de kleur rood is. Zo is er voor elke kleur een andere culturele of landelijke betekenis. Het is aan jou om creatieve kleuren die internationaal worden geaccepteerd te gebruiken, maar je moet je huiswerk heel goed uitvoeren.

De populairste kleuren en hun meest voorkomende betekenissen:

  • Rood: energie, passie, power en opwinding maar ook agressie en gevaar.
  • Blauw: spiritueel, vrijheid, loyaal en vrede maar daarnaast ook droefheid en depressie.
  • Geel: licht, optimistisch, blijheid, opgewektheid en plezier.
  • Groen: leven, natuur, gezondheid, rijkdom, welvaart. In sommige gevallen verval en giftig.
  • Oranje: vriendelijkheid, warmte, toegankelijkheid, energie, speelsheid en moed.
  • Paars: wijsheid, verfijning, feestelijk.
  • Wit: zuiverheid, netheid, jeugdig, versheid en vrede.
  • Zwart: kracht, elegantie, geheimzinnigheid, mysterie.
  • Grijs: veiligheid, rijpheid, betrouwbaarheid.
  • Roze: romantiek en vrouwelijk.
  • Bruin: comfort, kracht, stabiliteit, geloofwaardigheid.

Hulpmiddelen om de beste kleurencombinatie te kiezen

Om je een aantal concrete voorbeelden te geven, zullen we hieronder een aantal concrete hulpmiddelen geven om je te helpen de beste kleurencombinatie te kiezen:

Adobe Kuler is een handige website die ingestelde kleuren verstrekt. Het belangrijkste voordeel is het feit dat de bezoekers een kleurenschema kunnen kiezen die het beste bij hen past.  Dit wordt gebaseerd op verschillende criteria, zoals rating, positieve reacties of zelfs de namen van deze kleurencombinaties.

ColourLovers is een bron die gericht is op het beïnvloeden van chromatische trends. Dit is een geweldige plek om de wereld van kleuren te ontdekken ongeacht het doel. Gebruik het bijvoorbeeld voor advertentiecampagnes, product design of architectonische vormgeving. Je kunt paletten vergelijken, nieuws en commentaar toevoegen of artikelen en interviews lezen.

Red Alt – I like Your Colors is een andere belangrijke bron als je van een bepaalde website dezelfde reeks kleuren wilt gebruiken of in ieder geval precies wilt weten welke tinten ze gebruiken d.m.v. hun bijbehorende programmering code. Bij Red Alt voer je de URL van de website die je interesseert in en hun kleuren worden weergegeven.

ColorJack is een zeer interessante website, vergelijkbaar met Adobe Kuler. Het baseert verschillende kleurencombinaties op bepaalde algoritmen. De belangrijkste tools die worden aangeboden zijn: Color Galaxy, Color Sphere en Color Studio; als je niet bekend bent met web design programma’s, dan lijkt het alsof ze moeilijk te gebruiken zijn, maar je raakt er snel aan gewend.

DeGraeve Color Paletter Generator is vergelijkbaar met Red Alt. Het interessanter aan dit programma is het feit dat je een foto waarvan jij denkt dat die het beste bij je bedrijf past kunt selecteren en dit programma zal het kleurenpalet eruit halen.

Conclusie
Ongeacht het doel van je website, de chromatische keuze is van het allergrootste belang. Spelen met kleuren zou leuk kunnen blijken, maar je moet je ervan bewust zijn dat elke chromatische set iets anders suggereert, een emotie, een maatschappelijke betekenis; dus, kies zorgvuldig.

Bas ten Broeke
Wij zijn er voor al jouw vragen

Neem contact op als je vragen hebt over het blogartikel of als je een bijzonder project hebt waarbij onze expertise van pas kan komen. Wij staan klaar om je verder te helpen!

    verplicht
    verplicht
    verplicht