Leestijd: 5 minuten | Gepubliceerd: 27 december 2017

Zo maak je een blog succesvol

Je wordt op het internet bedolven onder blogs, vlogs en andere communicatiemiddelen. Iedereen lijkt tegenwoordig te bloggen. Over food, over reizen, over hun bedrijf, etc. Er is dus een ‘overload’ aan blogs: Hoe zorg je ervoor dat juist jouw blog opvalt? Wij geven je een aantal tips die er hopelijk voor zorgen dat jouw eigen, unieke blog de aandacht trekt.

Focus op 1 onderwerp

Bepaal per blog wat je doel is, wie je doelgroep is en wat daardoor jouw invalshoek is. Om het juiste onderwerp te bepalen, kun je een kop maken. Probeer in één onderbouwende zin te omschrijven waar je post over gaat. Lukt dit niet in één zin, dan is je gekozen onderwerp niet de juiste.

Gebruik korte en duidelijke zinnen

We hebben het al eerder gehad over de korte aandachtsboog van je bezoekers. Bezoekers scannen de tekst i.p.v. dat ze deze zorgvuldig lezen. Je moet dus de bezoeker zijn aandacht trekken en behouden. Zinnen zijn al snel te lang, houdt rekening met niet meer dan 2 komma’s per zin en gebruik minder dan 20 woorden per zin. Kom je tijdens het nalezen van je blog erachter dat een zin te lang is: herschrijf ze of hak ze in tweeën. Zinnen worden op deze manier krachtiger en daardoor duidelijker en interessanter voor je bezoekers.

Voorbeeld: ‘Wij kunnen u alleen deze week het artikel leveren.’
Beter is: ‘Alleen deze week is het artikel leverbaar.’

Maak je blog ‘oprolbaar’

Voor degenen die journalistiek of communicatie hebben gestudeerd is dit bijna automatisme  Alle teksten moeten oprolbaar zijn. Voor de leken onder ons: begin je blog met de belangrijkste informatie, werk het daarna op volgorde van belang uit en eindig met een conclusie/samenvatting. Je blog moet te begrijpen zijn voor de lezer als deze alleen de lead (eerste alinea) leest. En wat moet er in ieder geval in de kop: De Wie, de Wat, de Waar, de Wanneer, de Waarom en de Hoe (5 W’s en H regel).

Een goed voorbeeld is: ‘De Nobelprijs voor de Vrede is zaterdag in het raadhuis in Oslo uitgereikt aan de Colombiaanse president Juan Manuel Santos.’

De rest van de tekst is alleen maar aanvullende informatie, in de eerste zin wordt alle belangrijke informatie al gegeven. Oftewel de tekst is te begrijpen zonder de hele blog te hoeven lezen: het is dus oprolbaar. Gebruik in de andere alinea’s wel goede synoniemen, omdat je informatie herhaald.

Gebruik tussenkopjes

Tussenkopjes geven aan waar de tekst over gaat, en geven je dus de mogelijkheid om je bezoeker te informeren. Gebruik het liefst geen 1 woord tussenkopjes, dit geeft niet duidelijk genoeg weer waar de alinea over gaat. Maak er dus een duidelijke en overtuigende zin van: dit blijft langer hangen bij je bezoeker.

Gebruik actieve zinnen

Veel zinnen zijn passief van aard, er zitten geen handelende personages in. Daardoor halen ze de vaart uit je verhaal. Let er dus op dat je actieve zinnen maakt en mocht je bij het herlezen van je blog erachter komen dat je passieve zinnen hebt gebruikt: herschrijf deze dan naar een actieve zin. Je kan een passieve zin herkennen In een lijdende zin waarin het onderwerp niet actief is. Het ondergaat slechts een handeling en laat zich dus als het ware gebruiken.

Een voorbeeld van een passieve zin is: ‘Jan wordt na zijn vakantie door het vliegtuig naar huis gebracht.’
Bij een actieve zin is het: ‘Jan neemt na zijn vakantie het vliegtuig naar huis.’

Schrijf menselijk

Je moet mensen aanspreken. Dit doe je door je schrijfstijl aan te passen aan je doelgroep, mensen te citeren en door bezoekers te informeren en entertainen. Stel jezelf af en toe kwetsbaar op en uit je onzekerheden, zodat je bezoekers ook jouw menselijke kant zien. Zodra je het onderwerp van je blog weet, bepaal je je doelgroep. Zo weet je welke schrijfstijl je moet gebruiken.

Val niet in herhaling

Iedereen is wel eens inspiratieloos, dan is het makkelijk om een blog te schrijven over een onderwerp waar je comfortabel bij voelt. Nieuwe onderwerpen vinden kan lastig zijn, maar als je te vaak in herhaling valt, zullen je bezoekers denken dat je weinig weet over andere onderwerpen. Je kan oude blogs wel recyclen in je nieuwe blog door ernaar te verwijzen en de link te vermelden.

Bas ten Broeke
Wij zijn er voor al jouw vragen

Neem contact op als je vragen hebt over het blogartikel of als je een bijzonder project hebt waarbij onze expertise van pas kan komen. Wij staan klaar om je verder te helpen!

    verplicht
    verplicht
    verplicht