Als u ons blog heeft gelezen, dan bent u niet onbekend met de merken: Hyves, Twitter, Facebook en LinkedIn. Maar wist u dat uw klanten ook op een andere manier te werven zijn. Deze social media kanalen helpen u aan nieuwe connecties en aan nieuwe opdrachten.
De Telegraaf schreef gister nog een artikel met de volgende boodschap:
Sociale media weinig invloed op netwerk wo 11 mei 2011, 12:32 “AMSTERDAM – De invloed van sociale media op het netwerk van ondernemers is gering. Slechts 5% van de ondervraagden vindt zijn klanten voornamelijk via netwerksites.”
Daaruit blijkt dat maar weinig ondernemers met behulp van social media, zoals Twitter, Facebook, Blogs en LinkedIn, nieuwe klanten krijgen. De meeste opdrachten komen binnen door mond-tot-mond reclame (66%). Slechts 5% zegt nieuwe klanten binnen te halen door social media. Wij als Webcreationz kunnen hier niet hetzelfde over zeggen. Webcreationz ziet toch dat het belangrijkste kanaal de uitstraling van een website is en op nummer 2 staat toch echt wel Twitter. Ook LinkedIn heeft Webcreationz een aantal opdrachten gegeven, van connectie tot connectie komen de offerte aanvragen binnen.
Webcreationz’s succes verhalen
Twitter – Op een doordeweekse dag werd Webcreationz gebeld, net te laat werd gezien dat het om een onbekend/prive nummer ging. Na 1 minuut wachten, helaas geen voicemail bericht ingesproken. Direct heeft Webcreationz via Twitter het volgende bericht geplaatst:
30 seconden later…
Als heel snel belde dezelfde persoon terug met de melding ons Twitter bericht gezien te hebben. Het gesprek begon gelijk heel vrolijk en over social media, een prachtige start van een nieuwe klantrelatie. LinkedIn – Vaak wordt Webcreationz in diverse mails van nieuwe klanten, al genoemd bij voornaam. Dat ziet er soms gek uit omdat het om nieuwe personen gaat, waarmee nog nooit contact is geweest. Vaak wordt gevraagd aan deze klanten of wij elkaar kennen, een antwoord dat we vaak zien is: “Via uw persoonlijk LinkedIn profiel”.
Nieuws update en vragen stellen
Door social media kunt u weten wat er leeft bij uw doelgroep en kunt u hier goed op inspelen. Zo kunt u meer klanten werven via internet dan alleen via Google. U kunt nieuwsgroepen volgen en vragen stellen via deze kanalen. Toch zien we nog veel mensen en bedrijven social media inzetten als een toeter-kanaal in plaats van een communicatiekanaal. Niemand zit te wachten op meer toeters. Social media maken heel transparant wie u bent en hoe u bent. Mensen en bedrijven die hulp zoeken gebruiken social media om mensen waarmee ze zaken willen doen vooraf uit te filteren (positief en negatief).
Verlengstuk van uw ‘real life’
Tegelijkertijd verbaast de conclusie me ook. Want wat is een betere manier om te interacteren met de markt dan door het gebruik van social media? Zo kunt u laten zien wie in uw netwerk zitten, hoe u in het netwerk past, waar anderen u om waarderen, waar u anderen om waardeert, of u goed kunt luisteren en discussieren, of u verstand van zaken hebt, enzovoorts. Als u social media goed inzet is het een verlengstuk van uw ‘real life’ netwerk. Soms lijkt het alsof het via mond-op-mond reclame is maar zit daar uw bewijs van vakmanschap onder. Dat vakmanschap heeft u getoond via Twitter, LinkedIn of uw blog. En soms is het net andersom. Het lijkt alsof u een nieuwe opdracht via social media binnen hebt gehaald. Maar dat was vooral gebaseerd op u inzet in ‘levende’ netwerken.
Heeft u ook een leuk succes-verhaal of kent u andere positieve of zelfs negatieve verhalen over social media?Laat het dan graag weten hieronder in de reacties!
- Leestijd: 4 minuten