Leestijd: 3 minuten | Gepubliceerd: 29 januari 2017

Mobiele copywriting is de trend van 2017

De laatste jaren gebruiken we steeds meer de smartphone en dit gebruik neemt alleen maar toe. Ook het gebruik van andere mobiele apparaten (o.a. iPads) steeg explosief. Dit betekent dat we steeds meer lezen op mobiele apparaten. Maar veel bedrijven schrijven nog steeds alleen teksten gebaseerd op een desktopscherm. Bedrijven moeten zich gaan richten op een ander soort tekstschrijven: het moet sneller, korter en effectiever. In 2017 verwachten wij dat veel bedrijven het belang van mobiele copywriting erkennen en daarop inspelen.

Schrijf webteksten voor je doelgroep

Bedrijven willen dichter bij hun doelgroep staan. Het moet allemaal informeler en socialer. Bij mobiele copywriting moeten bedrijven een andere benadering aanhouden. De content moet aangepast worden aan mobiel gebruik. Er moet rekening worden gehouden met de volgende aspecten:

  • Op desktopsites praten we te moeilijk. Veel Nederlanders lezen op leesniveau B1. Hier moeten we rekening mee houden en dus alledaagse teksten schrijven. Teksten die je leest zoals een conversatie.
  • Mobiele lezen is lastiger. De hersenen moeten meerdere dingen tegelijk doen. Je ziet minder want het scherm is kleiner maar tegelijkertijd moet je schuiven en scrollen.
  • We registeren meer informatie in minder tijd. We selecteren de belangrijkste woorden en informatie en gaan dan weer verder. We hebben dus steeds minder aandacht voor de content.
  • Veel bedrijven schrijven nu nog desktopcontent. Maar wat er leuk uitziet op een desktop ziet er vaak uit als een content overkill op een smartphone. Baseer de tekst dus op het te gebruiken apparaat.
  • Mobiele apparaten zijn de toekomst. Wees dus niet te laat maar speel hier vast op in voordat het te laat is.
  • Content die geoptimaliseerd zijn in mobiele copywriting scoren hoger in de Google zoekresultaten.

Mobiele website vs Responsive design

Moet je nu dus meteen een mobiele website lanceren? Het ligt er een beetje aan. De nadelen van een mobiele website is dat je er veel tijd en geld aan kwijt bent. Je moet namelijk een tweede site gaan onderhouden met daarbij de kans op dubbele content. Dit wil je natuurlijk niet dus moet je aparte mobiele pagina’s schrijven. Mocht je een goedkopere optie zoeken kies dan voor een responsive design. Dat is een design dat zich aanpast aan de schermresolutie van het apparaat dat de bezoeker van je website gebruikt. Het kost wel tijd om je content aan te passen, maar doordat er geen kosten zijn voor nieuwe content is deze optie vaak de simpelste manier om je bedrijf klaar te maken voor de toekomst. Maar is dit ook de juiste?

Bas ten Broeke
Wij zijn er voor al jouw vragen

Neem contact op als je vragen hebt over het blogartikel of als je een bijzonder project hebt waarbij onze expertise van pas kan komen. Wij staan klaar om je verder te helpen!

    verplicht
    verplicht
    verplicht