Leestijd: 2 minuten | Gepubliceerd: 15 september 2019

Wat is een opt-in en een opt-out?

In tegenstelling tot spam zijn opt-in emailberichten wel gewenst. Bij opt-in geef je namelijk nadrukkelijk toestemming om e-mailberichten te ontvangen van een bepaalde mailinglist. Dit systeem is niet 100% waterdicht. Zo kan je een nep e-mailadres invullen of het e-mailadres van iemand anders opgeven. Dit betekent dat je mailinglist niet alleen uit geïnteresseerde ontvangers bestaat maar ook uit ongeïnteresseerde ontvangers. Dit is niet de bedoeling want je wilt natuurlijk alleen geïnteresseerde ontvangers bereiken. Veel bedrijven maken daarom tegenwoordig gebruik van de dubbele opt-in.

Double opt-in

Bij een dubbele opt-in wordt de toestemming dubbel bevestigd. Zo geef je toestemming voor het gebruik van je e-mailadres maar moet je bijvoorbeeld d.m.v. een bevestigingsmail/activatiemail nog een keer je toestemming bevestigen. Dit is ter verificatie dat jij je écht hebt aangemeld en je dit bevestigd door een werkend e-mailadres.

Opt-out

Er is ook een opt-out. Bij een opt-out worden e-mailadressen automatisch toegevoegd aan een mailinglist. Dit zonder de nadrukkelijke toestemming van de eigenaar. E-mailberichten kunnen daardoor als ongewenst worden ervaren en opt-out wordt dan ook veel gebruikt door spammers. Het is natuurlijk wel mogelijk om je uit te schrijven voor deze e-mailberichten. Je ziet het gebruik van opt-out ook veel bij telemarketing en direct mail.

Bas ten Broeke
Wij zijn er voor al jouw vragen

Neem contact op als je vragen hebt over het blogartikel of als je een bijzonder project hebt waarbij onze expertise van pas kan komen. Wij staan klaar om je verder te helpen!

    verplicht
    verplicht
    verplicht