Sinds eind september 2016 kun je met je bedrijf al de domeinextensie .shop registeren. Dit is vooral handig voor webshopeigenaren. Waarom wil iedereen opeens een .shop-extensie? En is het ook handig voor fysieke winkels? Lees hier alle voor- en nadelen.

De domeinextensie .shop is vooral handig voor webshopeigenaren omdat er niet veel beschikbaar meer is met de .nl en .com extensies. Stel je verkoopt thee, dan heb je al snel door dat thee.nl en thee.com reeds gebruikt worden. Dit is vooral voor nieuwe ondernemers vervelend want het is een stuk lastiger om een goede domeinnaam vast te leggen. Met .shop is de kans dat een beginnende ondernemer een goede domeinnaam registreert een stuk groter: zoals thee.shop.

Wij denken dat vooral nieuwe webshopeigenaren het meeste baat hebben bij de .shop-extensie omdat je met een .shop meteen duidelijk maakt dat het om een winkel gaat. Je krijgt zo ook meer naamsbekendheid omdat bezoekers al aan je domeinnaam zien wat ze bij je kunnen kopen en daarnaast optimaliseert het je SEO.

Mocht je al in het bezit zijn van dé perfecte domeinnaam, dan kan je alsnog nadenken om een .shop extensie vast te leggen want anders kunnen je concurrenten er met jouw bedrijfsnaam vandoor gaan. Wanneer je bijvoorbeeld thee.nl hebt en je registreert thee.shop dan kan je deze domeinen linken waardoor een bezoeker die thee.shop intikt automatisch wordt doorgestuurd naar thee.nl. Naast het feit dat dit positieve resultaten heeft voor je SEO, bescherm je je bedrijf ook tegen concurrenten.

Ook voor fysieke winkels kan de .shop-extensie handig zijn. Bijvoorbeeld om extra informatie te geven aan je bezoekers en het geeft meteen aan dat het om een winkel gaat. De extensie is natuurlijk pas een jaar beschikbaar dus het moet nog blijken of het een groot succes wordt. Hoe meer .shop websites bezocht worden, hoe meer fysieke winkels gebruik gaan maken van de extensie.

Kortom: wij raden beginnende (web) winkeleigenaren aan om een .shop te registeren. De kans is groot dat jouw gewenste naam nog beschikbaar is, in tegenstelling tot de .nl-extensie en de .com-extensie. Ook wordt met de .shop-extensie meteen duidelijk dat je producten en/of diensten verkoopt. Voor eigenaren die al grote naamsbekendheid hebben raden we het af om je domeinextensie aan te passen. Je kan wel een .shop-extensie gebruiken om een bepaalde .shop te gebruiken voor je eigen bedrijf om zo je concurrenten voor te zijn.

  • Leestijd: 3 minuten