Leestijd: 3 minuten | Gepubliceerd: 29 augustus 2009

SEO in het algemeen

SEO is een steeds bekender zoekwoord aan het worden. In plaats van “zoekmachine optimalisatie” is de term nu: SEO geworden. Vooral bedrijven willen graag gevonden worden en met bepaalde zoektermen op de eerste positie komen met hun website. De twee grootste zoekmachines zijn Google, Yahoo!. De voormalige zoekmachine Live Search die nu veranderd is in Bing, komt ook steeds meer bij de meeste gebruikte zoekmachines. Hier een aantal top-tips om gevonden te worden bij deze drie zoekmachines!

Als bij zoekmachine een zoekterm wordt opgegeven, dan krijgt u daarvoor in ruil een lijst met links. De meeste zoekmachines doen hun best om de zoeker een lijst van zoekresultaten te geven die gesorteerd is in volgorde van relevantie. Met andere woorden: met best passende zoekresultaat bovenaan. Maar hoe komt uw website dan bovenaan?! Dat is de grote vraag waar veel SEO-specialisten zich dagelijks mee bezig houden. Zoekmachines veranderen regelmatig hun eisen, ook wel algoritme genoemd. Google heeft een algoritme om te bepalen welke pagina het eerst in de resultaatlijst wordt genoemd. Naast de vraag hoe belangrijk een zoekterm is op een pagina, is het ook relevant hoe vaak er naar een pagina gelinkt wordt, vanaf welke pagina’s en met welke tekst.

SEO tip 1: Links wisselen

Begin direct met links uitwisselen. Zorg voor genoeg backlinks naar uw site. Het uitwisselen van website-url’s met een andere website. Hoe hoger de PageRank van de andere website, hoe beter dat is voor uw positie!

SEO tip 2: W3C validatie

Het meest bekende verhaal: zorg dat uw site voldoet aan W3C-eisen. Uw site moet XHTML Valid zijn, en dan wel 1.0 Strict. Liever niet HTML Strict of Transitional. Of toch niet? Voor SEO maakt het niets uit of de pagina valid XHTML 1.0 of valid HTML 4.01 is. Beide pagina’s zijn goed te spideren, dus maakt het niet uit of u kiest voor HTML of XHTML. Zorg dan wel dat de code valid is. XTHML zorgt ervoor dat u een beter en netter code heeft, waardoor uw site er in meerdere browsers direct hetzelfde uit zal zien.

SEO tip 3: Meta-data

META-tags zijn onderdelen die informatie geven over het document. Met een paar korte woorden of zinnen kunt u diverse crawlers en spiders laten weten in welke categorie of taal uw website hoort. Voordat zoekmachines uw hele website op tekst gaan doorzoeken, kunt u met behulp van de META-description uw site alvast laten opnemen in de database. Zo neemt bijvoorbeeld Google de description-tag een-op-een over en dat kan weer bijzonder handig zijn voor websites met weinig tekst-inhoud, zoals flash-pagina’s. Meer informatie kunt u vinden bij onze SEO diensten

Bas ten Broeke
Wij zijn er voor al jouw vragen

Neem contact op als je vragen hebt over het blogartikel of als je een bijzonder project hebt waarbij onze expertise van pas kan komen. Wij staan klaar om je verder te helpen!

    verplicht
    verplicht
    verplicht