Leestijd: 3 minuten | Gepubliceerd: 27 februari 2016

SSL is een ranking factor voor Google!

Google dwingt sitebeheerders naar HTTPS. Google is heel openlijk in deze ranking factor en geeft aan dat SSL wel degelijk je vindbaarheid zal verbeteren. Al een geruime tijd is SSL / HTTPS een manier om beter vindbaar te worden, maar ook om je bezoekers een veilige en betrouwbare website te bieden. HTTPS moet de standaard op alle webpagina’s worden, aldus Google, omdat het ontbreken van de ‘Secure verbinding’ risico’s met zich meebrengt. Al In 2014 bracht Google dit nieuws naar buiten dat deze nieuwe factor belangrijk zou worden voor de ranking. Het is begonnen als lichtgewicht factor, maar het lijkt er steeds meer op, dat deze SEO-factor een grotere impact krijgt.

SSL staat voor Secure Sockets Layer

SSL is een protocol dat gegevens versleuteld. Een website met HTTPS zorgt op een veilige uitwisseling van gegevens. HTTPS zorgt voor minder kwetsbaarheid voor spionageaanvallen, hacks of andere manieren van toegang tot de door jouw verstuurde gegevens. SSL-certificaten zijn geschikt voor alle toepassingen waarvoor identiteitsbevestiging, zichtbaar vertrouwen en sterke encryptie vereist zijn.

Verschillende SSL certificaten

Er zijn drie soorten SSL-certificaten: Domain Validated (DV), Organization Validated (OV) en Extended Validation (EV). De DV is het meest voorkomende SSL certificaat. Deze is voor 1 domein en zorgt voor een basis SSL protocol en zorgt voor een veilige verbinding met 128/256 bits encryptie. De OV certificaten zijn vrijwel gelijk, maar bevatten ook een extra controle met bedrijfsgegevens. De bezoekers van een website kunnen met deze bedrijfsgegevens controleren of ze op de website van het juiste bedrijf zijn. De bedrijfsgegevens worden in het certificaat opgenomen, maar komen niet prominent in beeld zoals dat bij EV certificaten het geval is. Deze EV certificaten met uitgebreide validatie tonen de bedrijfsnaam in een groene adresbalk en voldoen aan zeer strenge vastgestelde richtlijnen.

Verschil SSL Certificaten

Webshops op SSL, maar andere websites?

Voor webshops mag het niets nieuws zijn, dat SSL een standaard toepassing is. Voornamelijk als je omgaat met persoonlijke gegevens, bestellingen en betalingen van de bezoekers. Maar zelfs op informative websites worden er vaak contactformulieren gebruikt. Zelfs deze afhandeling zou over een SSL-verbinding moeten gaan. Wij raden ieder bedrijf en websitebeheerder aan om de websites een SSL certificaat te geven, voor een paar tientjes kan dit al worden aangeschaft. Bron: Google: HTTPS as a ranking factor

Bas ten Broeke
Wij zijn er voor al jouw vragen

Neem contact op als je vragen hebt over het blogartikel of als je een bijzonder project hebt waarbij onze expertise van pas kan komen. Wij staan klaar om je verder te helpen!

    verplicht
    verplicht
    verplicht