Usability of gebruiksvriendelijkheid wordt vaak verward met user experience of gebruikerservaring. De begrippen zijn nauw met elkaar verbonden, maar hebben toch een andere betekenis.

Wat is usability?

Usability zorgt ervoor dat jouw website bezoekers kunnen doen wat ze willen doen op jouw website. Het zorgt ervoor dat alles op rolletjes loopt voor je bezoekers. De structuur van jouw website moet dus tiptop in orde zijn want alles moet meteen te vinden zijn zodat de bezoeker meteen contact met je kan opnemen of aankopen kan doen. Maar een goede usability zorgt niet meteen voor een goede user experience, de gebruikerservaring.

User experience

De (UX) gebruikerservaring kijkt naar de totaalervaring van de bezoekers en niet alleen naar de structuur van je website. Het roept een gevoel op bij de bezoeker. Dit is brengt hopelijk een positief gevoel zodat de bezoeker terugkomt. De bezoeker heeft graag een website waarop hij niet te vaak moet klikken, te ver moet scrollen of te lang moet wachten om de gezochte informatie te zien te krijgen. En is de lay-out niet te druk of het formaat aangepast aan een smartphone? De usability is dus een klein onderdeel van de user experience.

Wat zijn de behoeftes die de bezoeker heeft?

  • De website: hoe snel werkt de website? En het systeem erachter?
  • De gebruiker: wat zijn de gedachten/gevoelens/gedrag etc. tijdens en na het gebruik van de website.
  • De omgeving van de klant: op welke locatie is jouw bezoeker wanneer ze jouw website bezoeken? En op welk medium? Gebruiken ze hun smartphone? Of hun iPad?
  • Gebruiksvriendelijkheid of usability: hoe gebruiksvriendelijk is jouw website?
  • Klant emoties: waarom bezoeken je bezoekers je website? En wat is hun mening over je website?
  • De gebruikersinterface: het design van de interface bepaald de gebruikerservaring. Oftewel alles wat je bezoekers op je website kunnen lezen en zien.
  • Individuele ervaringen: dit heeft invloed op de algehele gebruikservaring zoals klikken, bladeren etc.
  • De algehele indruk die je bezoekers krijgen over je website, samen met je merk, de teksttoon, de prijsstelling etc.
  • De toegankelijkheid: hoe eenvoudig zijn de websiteonderdelen? Kan iemand die slechtziend is wel de website goed gebruiken? Zo niet, dan heeft deze een slechte gebruikerservaring.

Een goede UX user experience bestaat dus uit meerdere onderdelen. Doordat je het kan opsplitsen kan je veel efficiënter te werk gaan. De user experience heeft dus betrekking op de totaalervaring van de gebruiker.

  • Leestijd: 3 minuten