Een sterk logo is een belangrijke factor tot succes. Het is voor de meeste mensen de eerste kennismaking met een bedrijf. Soms is het nodig om een merk of logo een update te geven. De meest voor de hand liggende reden om een logo te veranderen is dat de look & feel niet meer van deze tijd is. Dit kan zelfs negatieve gevolgen hebben op de perceptie van klanten. Maar er zijn nog tal van andere redenen om een logo te veranderen. In dit artikel vergelijken we van 7 bekende bedrijven het oude met het nieuwe logo en vertellen wij je waarom zij voor de wijziging kozen.

1. Mastercard speelt in de op de toekomst

In 2016 besloot creditcardmaatschappij Mastercard zijn logo rigoureus te veranderen. De deels overlappende gele en rode cirkels blijven bestaan, maar de logo wijziging mist iets groot: de naam. Althans, het woordmerk staat nog onder het beeldmerk, maar zal steeds verder naar de achtergrond verdwijnen. Het nieuwe logo van Mastercard is niet om aan te geven dat het bedrijf zelfs word herkent als de naam ontbreekt, het suggereert ook dat het bedrijf zijn merkstrategie steeds meer aan het verschuiven is ter voorbereiding op een creditcard wereld waar andere vormen van digitale betalingen de overhand zullen krijgen.

2. Nieuw logo van Microsoft sluit beter aan bij haar producten

Voor het eerst sinds 1987 heeft technologie-gigant Microsoft een nieuw logo geïmplementeerd. Het oude logo sloot niet meer aan bij de reeks recent uitgebrachte of binnenkort te verschijnen productupdates. Het bedrijf besloot om het cursieve lettertype te veranderen in een normaal lettertype – wat een trends is in logo design – en voegde daarnaast ook een herkenbaar beeldmerk toe: het klassieke vierkleuren “venster”.

3. YouTube voegt beeldmerk toe voor online weergave

In de loop van 2017 besloot Google YouTube onder handen te nemen. Er werden diverse gebruikersvriendelijke functies toegevoegd. Het bedrijf greep dat moment aan om ook het logo te rebranden. Het woordmerk werd ontbonden van het beeldmerk, zodat deze elementen ook los van elkaar gebruikt kunnen worden voor zwel desktop als de mobile YouTube-app. Ook Google ziet dat gebruikers de YouTube-app verkiezen boven de desktop versie en heeft daar handig op ingespeeld met het nieuwe beeldmerk dat is geoptimaliseerd voor online weergave.

4. Domino’s kiest na uitbreiding assortiment voor nieuw logo

Pizzaboer Domino’s heeft in 2013 een nieuw logo gekregen. Een belangrijke wijziging in het logo is het weglaten van het woord ‘Pizza’. Waarom? Domino’s verkoopt meer dan alleen pizza en wil af van haar pizza-imago. Ook heeft men de tekst losgehaald uit het beeldmerk, waardoor het beeldmerk en het woordmerk ook los van elkaar gebruikt kunnen worden. De kleuren rood en blauw zijn behouden en het nieuwe lettertype is ronder en vriendelijker, wat vooral goed te zien is aan de apostrof.

5. Starbucks ontdoet zich van merknaam

Starbucks bestond in 2011 alweer veertig jaar en greep die verjaardag aan om te restylen. Ook aan het logo werd geknutseld. Opvallend detail: bij iedere verandering, in 1987 en 1992, komt de zeemeermin steeds groter in beeld en anno 2011 is dit het laatste element dat overblijft van het allereerste logo. De merknaam Starbucks en het woord ‘coffee’ zijn dus verdwenen en Starbucks zegt deze elementen niet meer nodig te hebben om herkend te worden. Hoe zal het logo eruitzien als het nog verder inzoomt?

6. Kraft en Heinz kregen een samengesteld logo na fusie

Toen in 2015 bekend werd dat Heinz en Kraft Foods gingen fuseren vroegen veel mensen zich af: wat gaat er gebeuren met de naam? De bedrijven besloten voor een samensmelting van de bedrijfsnaam te gaan: KraftHeinz. Dit werkte door op het logo, want beide namen zijn uit hun ‘omlijsting’ gehaald en staan nu in één logo. Men koos voor deze wijze omdat beide merken veel onderliggende producten hebben en daarom niet het aanzien verloren. Heinz Ketchup blijft dus gewoon Heinz Ketchup en dus niet HeinzKraft Ketchup.

7. UPS doet een jasje uit en kiest voor authentieke huisstijlkleuren

UPS besloot in 2003 een nieuwe logo te introduceren omdat men vond dat het oude logo niet het complete dienstenaanbod van het bedrijf vertegenwoordigde. De grootste verandering is het verwijderen van het pakketje met strik. Het pakketje deed namelijk vermoeden dat UPS zich alleen richtte op pakketvervoer, terwijl luchtvracht een veel grotere sector is binnen het bedrijf. Door deze verandering wilde UPS het imago van pakketvervoerder kwijtraken.

Je logo laten veranderen of herontwerpen?

Wil je een nieuw logo laten ontwerpen? Of wil je een bestaand logo opfrissen of laten herontwerpen? Dan ben je bij ons op de juiste plek. Wat je ook wilt, wij helpen je graag. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Dit blog is mede mogelijk gemaakt door Promoboer.

  • Leestijd: 5 minuten

Gerelateerde berichten