Wat is een canonical URL?
Stel je hebt een webshop met hardloopschoenen en je verkoopt eenzelfde paar schoenen in verschillende kleuren. Je pagina’s hebben dan bijna dezelfde inhoud (of zijn via twee url’s bereikbaar), wat problemen oplevert voor je rankings in Google doordat Google je pagina’s ziet als duplicate content want zij zien het als twee verschillende url’s met dezelfde inhoud.
Een canonical url is in feite je voorkeurs url. Door de meest populaire pagina aan te wijzen als canonical url en deze door middel van de canonical tag op de andere pagina’s te plaatsen vertel je in feite tegen Google welke url er in de zoekresultaten vertoond moet worden.
Je dient de rel=”canonical” tag toe te voegen aan het <head> gedeelte op de niet-canonieke pagina’s naar de betreffende canonieke pagina.
Let wel op: Het is niet 100% zeker dat Google niet de overige pagina’s indexeert omdat de canonical tag een suggestie is i.p.v. een instructie.
Voor WordPress zijn er genoeg plugin die dit automatisch voor je regelen. Yoast SEO is een plugin die dit standaard voor je website instelt.