Leestijd: 5 minuten | Gepubliceerd: 10 april 2017

Hoe maak je een perfecte landingspagina?

Er worden anno 2017 nog steeds zeer slechte landingspagina’s gemaakt, dat is een feit. Laten we beginnen bij de basis, want wat is eigenlijk een landingspagina? Het is de eerste pagina waarop je bezoekers terechtkomen. De bezoekers gebruiken Google om informatie te vergaren en hanteren verschillende zoektermen. Door deze zoektermen komen ze op verschillende pagina’s van je website. Het is natuurlijk belangrijk dat je bezoekers meteen op de goede pagina belanden. Want zoals bekend is hebben bezoekers een aandachtsboog van enkele seconden. In dit blog leggen we in het kort uit hoe je de perfecte landingspagina maakt.

Waarom is een goede landingspagina van belang?

De landingspagina is vaak het eerste contactmoment met je bezoeker. Je wilt toch een goede indruk maken? En ervoor zorgen dat de bezoeker blijft hangen en bijvoorbeeld klant wordt of contact zoekt. Oftewel: met een goede landingspagina word je kans op succes vergroot.

Het is essentieel om te investeren in een goede website. Zonder een goede basis kun je eigenlijk niet verder. Je kan natuurlijk geld investeren in Google AdWords, maar als de landingspagina’s niet in orde zijn dan bereik je jou doelstellingen alsnog niet. De verbindingen tussen de volgende vier factoren bepalen de kwaliteit van je landingspagina:

Doel van een landingspagina

Jouw website is het uithangbord van je onderneming. Elk besluit die je neemt, neem je met een bepaald doel voor ogen. Wat wil je bereiken met je website? Wil je als doel enkel de bezoeker informeren over de producten of diensten van het bedrijf? Of wil je meer? Stel per landingspagina je doelstellingen vast en noteer hoe je deze doelstellingen wilt bereiken. Mogelijke doelstellingen zijn bijvoorbeeld het verkopen van producten, contact met je doelgroep, emailadressen verzamelen, enzovoort.

Inhoud bepalen van de webpagina

Je doelstellingen zijn bepaald. Nu ga je kijken naar hoe en wie je bezoekers zijn. Wat willen je bezoekers? En welke problemen los je voor je bezoekers op? De belangrijkste informatie zet je daarom bovenaan. De bezoekers hun aandacht moet vastgehouden worden. Je wilt ze overtuigen om voor jouw bedrijf te kiezen. Opties om bezoekers te overtuigen zijn bijvoorbeeld om recensies van bestaande klanten te gebruiken. Vervolgens moet je de bezoekers overhalen om actie te ondernemen. Zoals het bestellen van je producten of informatie aanvragen. Deze methode heet call-to-action en moet niet onderschat worden. Zonder call-to-action op je website laat je veel kansen liggen. Kijk terug naar je doelstellingen en maak hiervoor een geschikte call-to-action. Een aantal tips:

  • Maak in de kop duidelijk waar je landingspagina over gaat.
  • Gebruik één thema per landingspagina.
  • De belangrijkste informatie bovenaan
  • Maak de pagina overzichtelijk: gebruik kopjes, korte alinea’s, opsommingen etc.
  • Gebruik recensies
  • Elke pagina moet een call-to-action hebben.

Design van een onepager

De uitstraling van je website moet je bedrijfsidentiteit en betrouwbaarheid uitstralen. Is je design overzichtelijk genoeg voor je bezoekers? Elke landingspagina moet dezelfde design en uitstraling hebben zodat de bezoekers weten dat het één website is. Let er daarnaast ook op hoe je inhoud op de website overkomt op de bezoekers. Gezien de korte aandachtsboog van je bezoekers is een grote lap tekst onhandig. Zorg ervoor dat de inhoud overzichtelijk is en dat alle informatie makkelijk te vinden is. Een paar suggesties:

  • Wek vertrouwen: zorg voor een professioneel en samenhangend design.
  • Maak gevarieerd gebruik van tekst, afbeeldingen etc.
  • Maak de inhoud scanbaar voor de bezoekers
  • Gebruik een duidelijke call-to-action knop
  • Maak de website niet te druk waardoor de bezoeker niet weet waarop hij zijn aandacht moet richten.

Technische opzet

Een landingspagina moet niet alleen de voorgaande drie punten bevatten maar ze moeten ook technisch goed in elkaar zitten. De techniek bepaalt hoe je website gevonden wordt op het internet en hoe deze dan wordt weergegeven op de verschillende apparaten. Daarnaast zorgt de technische kant er ook voor dat je je resultaten kunt meten. Je wilt toch weten of je doelstellingen behaald worden? Met behulp van bijvoorbeeld Google Analytics kunnen je webstatistieken gemeten worden. Enkele ideeën:

  • Zorg ervoor dat je landingspagina’s werken op verschillende apparaten.
  • Meet alles wat er op je landingspagina’s gebeurt.
  • Onderschat het technische aspect niet.

Na uitvoering van de bovenstaande factoren heb je in principe de perfecte landingspagina’s. In theorie dan, want er is altijd ruimte voor verbetering. Via de webstatistieken kun je bijvoorbeeld je bezoekers analyseren en hun gedrag online. Met de verkregen informatie uit je statistieken kun je vervolgens de landingspagina’s verbeteren. Heel veel succes!

Bas ten Broeke
Wij zijn er voor al jouw vragen

Neem contact op als je vragen hebt over het blogartikel of als je een bijzonder project hebt waarbij onze expertise van pas kan komen. Wij staan klaar om je verder te helpen!

    verplicht
    verplicht
    verplicht