Leestijd: 2 minuten | Gepubliceerd: 10 april 2021

Design Thinking als basis voor een effectieve customer journey

Alles moet tegenwoordig snel, sneller, snelst. Je moet up-to-date blijven van de laatste ontwikkelingen in jouw directe leefomgeving en daarbuiten. Je klanten verwachten het nieuwste van het nieuwste en dat je daarnaast op de hoogte bent van hun veranderende behoeftes. Om bij te blijven van alle ontwikkelingen in je buyers persona en geen aannames te doen is er Design Thinking.

Consistente communicatie

Bij Design Thinking zijn consistente communicatie en brand consistency cruciaal, dit omdat je continu bezig bent met toetsen van materialen aan je klanten. Het allerbelangrijkste is dat je klantbeleving wordt verbeterd! Dit bereik je door je klanten te begrijpen, nieuwe probleemoplossingen te bedenken, het definiëren van strategieën en het testen en ontwikkelen van prototypen want zo zorg je ervoor dat je door je klanten gezien en gehoord wordt.

Tijdens het Design Thinking proces moet je ervoor zorgen dat alle data centraal en (voor de juiste mensen) toegankelijk is. Een goede DAM (Digital Asset Management software) helpt je voorkomen dat er versnippering is van software en oude bestanden, maar zorgt er juist voor dat je bestanden up-to-date zijn, je maximaal grip kunt houden op je merk-consistentie en je materialen eenvoudig kunt delen. Ook kun je sneller nieuwe campagnes lanceren doordat je T2M verkort is. In feite is een goede DAM software de basis voor Design Thinking.

5 stappen naar een effectieve customer journey:

  • Empathize: verdiep, begrijp en ontdek de belevingswereld van je klanten.
  • Define Strategy: kies de juiste strategie die inspeelt op je klantbehoeften maar ook past bij jouw merk.
  • Ideate: bedenk veel en verschillende ideeën om het beste in te spelen in je klantbehoeften.
  • Prototype: Maak eerst een prototype omdat validatie met je klanten belangrijk is.
  • Test & Implement: de klant is aan zet: vult jouw idee echt de klantbehoefte? Zo ja, dan krijg je positieve testresultaten. Gebaseerd hierop kan je jouw idee implementeren zodat alle klanten ervan gebruik kunnen maken.

Communicatie is key! Digitale communicatie zoals foto’s en video’s worden steeds belangrijker om de juiste boodschap over te brengen.

Bas ten Broeke
Wij zijn er voor al jouw vragen

Neem contact op als je vragen hebt over het blogartikel of als je een bijzonder project hebt waarbij onze expertise van pas kan komen. Wij staan klaar om je verder te helpen!

    verplicht
    verplicht
    verplicht