Het geheim van de beste SEO titels voor jouw website
De titel is het belangrijkste gedeelte van je artikel. Je wilt natuurlijk de aandacht trekken en je doelgroep bereiken. Je gekozen titel bepaalt of mensen jouw tekst gaan lezen of ongeïnteresseerd afhaken. Wij geven je daarom drie tips om op te vallen met je SEO titel.
SEO titel onderzoeken
Uit onderzoek is gebleken dat vooral de eerste en de laatste drie woorden van een titel blijven hangen bij een lezer. De ideale titel is dus eigenlijk maar 6 woorden lang. Bij een langere titel moet je de titel aanvullen met aantrekkelijke woorden. Onderschat ook social media niet. Je titel is daar net zo belangrijk. Een titel die weinig informatie geeft maar wel interesse oproept zorgt al lang niet meer voor een hoger aantal kliks. De meeste social media gebruikers hebben namelijk deze truc inmiddels door. Voor een goede titel zijn er 3 vuistregels:
1. Een geheim of vraag van de titel maken
Je bent deze blog aan het lezen. Oftewel we hebben je aandacht getrokken met onze titel. Het gebruik van een geheim zorgt voor een bijzonder gevoel bij de lezer. Alsof ze tot een exclusieve groep behoren.
2. Getallen en feiten
Getallen geven bewijs en ook geven ze feiten. Mensen raken erdoor geïnteresseerd en vinden het overzichtelijker. Een nieuwsbericht met getallen komt betrouwbaarder over dan een nieuwsbericht zonder belangrijke feiten. De ideale woordvolgorde is: getal – bijvoeglijk naamwoord – zelfstandig naamwoord – motivatie – belofte, bijvoorbeeld: ’10 nuttige tips voor het snel creëren van een personal touch aan je website die morgen online gaat’.
3. Hoe / How-to’s met een uitleg
Een titel beginnend met ‘hoe’ laat zien dat de schrijver weet waar hij over schrijft en dat hij de benodigde informatie daarvoor heeft. De lezer verwacht een Ikea gebruiksaanwijzing over wat er moet gebeuren. Ze vinden het handig om stap voor stap uitgelegd te krijgen wat ze moeten doen. Het is altijd lastig om mooie webteksten te schrijven, het is echt een vak apart.