Leestijd: 3 minuten | Gepubliceerd: 3 juni 2019

Website optimaliseren met Hotjar

Om inzicht te krijgen in bezoekersgedrag gebruiken veel webdesigners Google Analytics. Maar deze geeft niet diepgaande inzichten en zelfs Google Tag Manager is niet perfect.  Als je ‘echt’ inzicht wilt krijgen in het bezoekersgedrag dan raden wij Hotjar aan. Hotjar is een conversie optimalisatie tool dat bestaat uit de meest belangrijke website optimalisatie factoren: het verzamelt kwalitatieve data voor je. Een ander voordeel is dat ze bezig zijn om Hotjar te integreren met Unbounce en Optimizely.

Hotjar bestaat uit meerdere optimalisatie factoren:

Heatmaps

Heatmaps voegen alle tabs, scrolling, kliks en muisbewegingen van bezoekers samen en visualiseren deze voor één pagina binnen de website. Een ander voordeel is dat de toestelcategorie automatisch wordt gesegmenteerd door Hotjar.

Recordings

Met recordings zien we exact wat bezoekers doen op jouw website.  Je ziet dus eigenlijk de hele weg die jouw bezoeker aflegt op jouw website in videoformaat.

Funnels

Na een tijdje zijn mensen afgeleid en verlaten ze je website. Met de funnels functie kan je kijken hoeveel bezoekers bij een bepaalde pagina afhaken.

Forms

Hiermee kan je je formulieren optimaliseren. Het laat zien hoelang bezoekers erover doen om een formulier in te vullen maar ook hoeveel bezoekers een bepaald formulier invullen.

Polls

Deze functie gebruik je om een korte vraag te stellen aan je bezoekers. Dit is vooral handig om feedback te ontvangen (klanttevredenheid meten) zodat je je website nog meer kan optimaliseren.

Surveys

Voor uitgebreidere enquêtes gebruik je de surveys. Dit kan via je website maar ook via andere kanalen.

Recruiters

Net zoals bij polls vraag je je bezoekers om hulp bij het optimaliseren van je website. Het verschil is dat bij recruiters het niet anoniem kan. Je bezoeker moet bij recruiters zijn gegevens achter laten. Een ander verschil is dat bezoekers hier vaak voor beloond worden met bijvoorbeeld een aangeboden korting.

Met Hotjar kan je dus je website ultiem optimaliseren. Nog een paar laatste tips:

  • Gebruik een heatmap om te ontdekken wat de aandacht trekt van je bezoekers.
  • Heeft een pagina een hoog bouncepercentage: bekijk wat je bezoekers doen op de betreffende pagina en verbeter het.
  • Maak een poll of survey en vraag de mening van je bezoekers. Wat missen ze nog op jouw website en wat kan er verbeterd worden?
Bas ten Broeke
Wij zijn er voor al jouw vragen

Neem contact op als je vragen hebt over het blogartikel of als je een bijzonder project hebt waarbij onze expertise van pas kan komen. Wij staan klaar om je verder te helpen!

    verplicht
    verplicht
    verplicht