Leestijd: 4 minuten | Gepubliceerd: 12 april 2011

10 Tips voor een betere Facebook bedrijfspagina

Het aanmaken van een Facebookpagina kan een waardevolle aanvulling zijn op de marketing van uw bedrijf. Het is even een tijdrovende klus, maar wij geven hier de tien beste tips om het meeste uit uw Facebook bedrijfspagina te halen.

1 Kies de juiste bedrijfspagina

Facebook geeft je de mogelijkheid om zowel communitypagina’s als fanpagina’s aan te maken. Kies voor je bedrijf de tweede optie. De fanpagina heeft twee voordelen: ten eerste verschijnen de status updates daarvan ook op de prikbordpagina’s van fans. Ten tweede worden deze pagina’s in tegenstelling to community pagina’s wél geïndexeerd door Google.

2 Kies de juiste naam

Maak de keuze voor de naam van je facebookpagina zorgvuldig. Heb je meer dan honderd fans dan kun je deze namelijk niet meer aanpassen.

3 Kies de juiste profielafbeelding

Voor de hand ligt je bedrijfslogo. Je hebt hiervoor echter de beschikking over een formaat van 200 x 600 pixels, het formaat van een skyskraper banner. Je hebt dus veel ruimte om hier bijvoorbeeld een mooie (commerciële) boodschap de wereld in te slingeren.

4 Wees compleet

Vul alle relevante informatie in bij ‘bedrijfsinfo’. Maak in een paar zinnen duidelijk wat je bedrijf doet. Deze informatie verschijnt namelijk samen met de profielafbeelding in de newsfeed. Geef ook een categorie aan waarbinnen je bedrijf valt.

5 Benut de welkoms-tab

Het tabje ‘welkom’ kun je via de knop ‘instellingen’ op het prikbord tab instellen als welkomstpagina voor je fans. Deze pagina kun je met de facebook applicatie ‘Static FBML’ naar eigen smaak inrichten met HTML. Zo kun je op die manier bijvoorbeeld een screenshot van je website laten weergeven. Je kunt deze pagina ook gebruiken om bezoekers te verleiden om ‘fan’ van je pagina te worden. Een goede tip om je conversie te verhogen dus.

6 Meer functionaliteit door apps

Naast Static FBML zijn deze vijf applicaties erg handig om de mogelijkheden van je fanpagina uit te breiden:

  • RSS Graffiti: automatisch berichten van je website of blog op je fanpagina
  • MailChimp: laat fans zich aanmelden voor een nieuwsbrief
  • PageLever: welkomstab en fan-only content in een handomdraai
  • Wildfire: ontwerp en integreer wedstrijden, sweepstakes en quizzen
  • Involver: twitter, Flickr en YouTube services voor je fanpagina

7 Unieke content voor je fans

Een fanpagina waar niets te halen valt bloedt zo dood. Doe dus meer dan alleen het laten inlopen van je nieuws- of blogberichten. Plaats foto’s en video’s. Tag daarin je bezoekers (zij krijgen daarvan bericht op hun prikbord). Maak evenementen aan. Plaats statusupdates. Zo blijft je fanpagina levendig en aantrekkelijk en bouw je snel een loyale groep fans op. 8 Laat je gezicht zien Ligt in het verlengde van tip 7: zorg dat je regelmatig langsgaat op je eigen fanpagina en reageer op fans die reacties achterlaten of iets ‘liken’. Vraag ze om hun mening, geef antwoord op hun vragen en betrek ze bij je bedrijf. Bijvoorbeeld door een discussieonderwerp te openen in het forumgedeelte (een functionaliteit die maar weinig gebruikt wordt). Op die manier voelen je fans zich serieus genomen en hebben ze een reden om terug te komen.

9 Claim je facebookadres

Zo gauw je 25 fans hebt kun je je eigen, makkelijk te onthouden Facebook webadres claimen via facebook.com/username. Dit bekt een stuk makkelijker, ook in de communicatie naar buiten toe.

10 Maak je pagina wereldkundig

Alles tip-top in orde? Maak je pagina dan wereldkundig. Nodig al je vrienden, kennissen, volgers en klanten uit om fan te worden. Vermeld het adres van je Facebookpagina ook op je visitekaartje, je website en andere sociale profielen. Voor je het weet loopt het storm!

Bron: webredactie.nl

Webcreationz is ook pas sinds kort lid van Facebook, een bedrijfspagina opzetten was al een hele uitdagende stap. Een half jaar geleden ging dit al erg lastig en dachten we deze ‘hype’ over te slaan… Helaas! Webcreationz heeft nu ook een eigen Facebook Bedrijfspagina

Bas ten Broeke
Wij zijn er voor al jouw vragen

Neem contact op als je vragen hebt over het blogartikel of als je een bijzonder project hebt waarbij onze expertise van pas kan komen. Wij staan klaar om je verder te helpen!

    verplicht
    verplicht
    verplicht