6 Psychologische effecten om meer te verkopen
Webshopeigenaars weten uit ervaring dat maar ongeveer 20% van hun online winkelmandjes uiteindelijk wordt afgerekend. Met een aantal simpele psychologische trucs kun je meer mensen op je website laten kopen en het percentage verhogen. Webcreationz geeft je een paar tips waardoor je de bezoekers kan overhalen om toch een bestelling te plaatsen.
1. Stel ‘Ja’ vragen
Deze verkooptechniek wordt vooral gebruikt in productomschrijvingen en op landingspagina’s. Begin bijvoorbeeld met een vraag die je ideale klant met ‘ja’ kan beantwoorden. Als je bijvoorbeeld wintersportkleding verkoopt kan je als kop gebruiken: ‘Wil je lekker warm blijven op de piste?’ de lezer denkt dan ‘ja’.
Wanneer je de klant laat wennen aan ja zeggen, neemt de kans toe dat hij ja blijft zeggen. Dat komt doordat mensen behoefte hebben aan consistentie en vertrouwen waardoor ze een positievere instelling krijgen.
2. Gratis bestaat niet
Bied je bezoekers een gratis cadeau aan als ze een bestelling plaatsen. Als je de bezoeker iets gratis aanbiedt, zal hij zich in zijn onderbewustzijn verplicht voelen om iets terug te doen. Daarnaast kunnen ze zich de aankoop voor zichzelf rechtvaardigen omdat ze meer waard voor hun geld krijgen.
3. ‘Lead magnet’
Met lead magnets kun je de gegevens, behoeftes, wensen en interesses van je bezoekers achterhalen om hen zo te binden aan je bedrijf. Dit kun je bereiken door o.a. je kennis te delen met bijvoorbeeld een nieuwsbrief, een ebook of een video. Je bied je bezoekers in feite iets aan wat voor hun waardevol is en in ruil daarvoor krijg je hun gegevens en vertrouwen.
4. Storytelling
Gebruik verhalen om te laten zien wat jouw bedrijf uniek maakt, waar jouw bedrijf vandaan komt en welke mensen en gebeurtenissen van invloed waren op jouw bedrijf. Dit zorgt voor een betere en emotionelere verbinding tussen jouw bedrijf en je bezoekers. Plaats jouw verhalen op je ‘Over ons’- pagina of op je productpagina’s.
5. Testimonials
Testimonials zijn reviews van enthousiaste en tevreden klanten. Dat wat anderen over je zeggen heeft veel meer ‘bewijskracht’ dan alles wat jij over jezelf kunt zeggen. Je bezoekers nemen eerder iets aan van derden dan van het bedrijf zelf en testimonials zijn daarom vooral goed ter ondersteuning omdat ze (mogelijke) twijfel bij bezoekers voorkomen of wegnemen. Plaats testimonials op bijvoorbeeld je productpagina’s, een goed voorbeeld hiervan is Decathlon.nl
6. FOMO
‘Fear of missing out’ betekent dat schaarste een gevoel van urgentie creëert: de klant wordt aangespoord nu te handelen, anders is hij te laat. De (meestal onbewuste) aanname die erachter zit is dat het missen van dingen er voor zou zorgen dat we minder gelukkig zijn. Dat gevoel zorgt ervoor dat mensen op tijd hun slag willen slaan of hun kortingsbon nog willen gebruiken voordat hij verloopt.