Leestijd: 6 minuten | Gepubliceerd: 6 februari 2019

Bekende logo’s met een verborgen boodschap

Een logo is het gezicht van een merk en misschien wel het belangrijkste element van de huisstijl. Het logo moet opvallen, herkenbaar zijn en het liefst ook nog iets vertellen over de identiteit van het bedrijf. Er zijn een hoop manieren om dit te doen, maar een van de leukste is misschien wel het verwerken van een verborgen boodschap. In dit artikel kijken wij naar bekende logo’s met zo’n verborgen boodschap. Zie jij de verborgen boodschap ik de volgende 9 bekende logo’s voordat je de tekst leest?

1. Toblerone en de verborgen beer

Toblerone is een bedrijf uit Bern, Zwitserland. Deze stad is de thuisbasis van de Matterhorn en wordt ook wel de “City of Bears” genoemd. Zie je de verborgen beer in de berg? Dit is een goed voorbeeld van het opnemen van de identiteit van een bedrijf in hun logo zodat de oorsprong van het bedrijf altijd is te herleiden.

2. Adidas en de drie strepen

Het logo van Adidas is veranderd in de loop der tijd, maar er is één belangrijk element altijd behouden: de drie strepen. In de jaren negentig werden de drie Adidas-strepen enigszins gedraaid. De nieuwe inslag moest op een berg lijken. Dit wil niet zeggen dat het zich voornamelijk op bergsport focust, maar is juist bedoeld om de obstakels weer te geven die een persoon kan overwinnen met Adidas.

3. FedEx en de pijl van vooruitgang

Het logo van FedEx is misschien wel ’s werelds bekendste logo met een verborgen betekenis. Nou ja, verborgen, iedereen kent tegenwoordig het verhaal. Het logo is bekend geworden dankzij ‘het spelen met negatieve ruimte’. Het vlak tussen de E en de X vormt een pijl naar rechts, waarmee wordt bedoeld dat FedEx voorwaarts gaat en snel je pakketje bezorgt. Heden heeft het logo meer dan 40 internationale prijzen gewonnen.

4. Van A tot Z bij Amazon

Webwinkel Amazon heeft een uiterst eenvoudig logo. Het draagt de locatie van de webwinkel uit, maar heeft daarnaast nog een aantal boodschappen waar je misschien nog nooit bij stilgestaan hebt. Het eerst dat op valt is de pijl die van A naar Z wijst. Deze pijl verwijst niet alleen naar het uitgebreide assortiment, maar is tegelijkertijd een glimlach die tevreden klanten symboliseert.

5. Unilever en de gevulde U

Zijn er dan geen Nederlandse bedrijven met creatief logo met een verborgen boodschap? Jawel, Unilever is zo’n bedrijf. Unilever produceert een groot aantal producten en dit wordt weerspiegeld in hun logo. Elk segment van het logo heeft zijn eigen betekenis. Het hart betekent bijvoorbeeld liefde, zorgzaamheid en welzijn, terwijl de vogel symbool staat voor vrijheid, bevrijding van alledaagse taken en genieten van het leven.

6. Tour de France en de wielrenner

Het officiële logo van de Tour de France is een voorbeeld van een extreem creatief logo. In eerste instantie lijkt het op een simpel logo waar gespeeld is met een vrolijk lettertype. Maar als je er langer naar kijkt dan zal je een verborgen wielrenner in de letter “R”. De gele cirkel symboliseert het voorwiel van de fiets die als eerst over de finish komt en staat gelijk aan de gele trui voor de winnaar van het wielerevenement.

7. Hyundai voor een tevreden overeenkomst

Het logo van het Zuid-Koreaanse autobedrijf Hyundai heeft op het eerste oog een cursieve “H”. Iedereen denkt dat de “H” voor Hyundai staat en dat is ook zo, maar zie je ook de écht verborgen boodschap? Als je wat langer naar de “H” kijkt, dan zie je dat er meer is. De “H” symboliseert namelijk de handshake of trust tussen het bedrijf en haar klanten. Deze staat natuurlijk voor de tevreden koopovereenkomst.

8. Subway en de in en uitgang

De eerste letter “S” en de laatste letter “Y” zijn voorzien van pijlen. Deze pijlen symboliseren de ingang en uitgang van een metro. Nee, dit is geen slechte vertaling naar het Nederlands, maar dit is wat bedrijf echt wil uitstralen en meegeven: je kunt er namelijk snel eten krijgen voor onderweg.

9. Wikipedia en de ontbrekende puzzelstukjes

Het logo van Wikipedia heeft niet zozeer een verborgen betekenis, maar straalt wel degelijk een boodschap uit. Heb je je ooit afgevraagd waarom de bolvormige puzzel onderdelen mist? Het is vrij eenvoudig. Wikipedia heeft als doel om een volledige encyclopedie te zijn, maar omdat er steeds meer nieuwe kennis en informatie beschikbaar komt is de doelstelling nagenoeg onhaalbaar. Het logo staat symbool voor deze gedachte.

Wil je ook een logo laten ontwerpen of opfrissen?

Wilt u ook een logo laten ontwerpen of wilt u uw huidige logo opfrissen? Dan bent u bij ons aan het juiste adres. Van begin tot eind denken wij graag met u mee, net zo lang totdat u tevreden bent met het resultaat. Hoe we dat bij Webcreationz doen? Laten we daar eens over praten!

Dit blog is mede mogelijk gemaakt door JM Promotions. JM Promotions bedrukt uw logo op promotiematerialen.

Bas ten Broeke
Wij zijn er voor al jouw vragen

Neem contact op als je vragen hebt over het blogartikel of als je een bijzonder project hebt waarbij onze expertise van pas kan komen. Wij staan klaar om je verder te helpen!

    verplicht
    verplicht
    verplicht