Als je Webcreationz volgt op social media, dan heb je vast gemerkt dat wij verkorte URL’s gebruiken (URL shortener). Dit is omdat kortere URL’s professioneler en netter overkomen. Andere voordelen zijn consistent branding en een hoger link vertrouwen. Je bezoekers houden er niet van om op onbekende links te klikken, dus als ze weten dat de link van een betrouwbare bron is zullen ze er sneller op klikken. Wat zijn de beste en gemakkelijkste manieren om je eigen URL’s te verkorten en te beheren?

Bitly

Met Bitly kan je gratis je links inkorten en is dus handig en waardevol: je maakt in feite je eigen korte URL. Daarnaast geeft het inzicht in je statistische gegevens. Zo weet je welke teksten, blogs etc. aanslaan en welke niet. Deze gegevens verkrijg je alleen met een account, zonder account kan je wel je links inkorten. Voor één domeinnaam is Bitly gratis maar bij het gebruik van meerdere domeinen en meer statistische gegevens kost het 995 dollar. Bekijk de pagina van Bitly via onze custom branding url: wbcrt.nz/bitly

Bitly is gratis en makkelijk in gebruik. Ook hoef je niet in de gaten te houden of de link het nog doet. Het hosten wordt dus voor je uit handen genomen. Het kan wel zijn dat je een aantal DNS aanpassingen moet doen om er zeker van te zijn dat je URL werkt.

Lnkd.In

LinkedIn is vooral bekend door hun zakelijk netwerk waar professionals hun cv plaatsen maar LinkedIn springt ook in de kortere URL-service hype zoals we hebben gezien bij alle belangrijke websites zoals Google, Twitter enz. Lnkd.In wordt  automatisch toegepast als je een link plaatst van meer dan 27 tekens. Het wordt dan ook o.a. gebruikt bij het delen van nieuws via zijn webpagina’s en via Twitter. Zodra de shortener is toegepast kun je je eigen berichten en statussen bewerken en verwijderen. Ook kun je vast leggen wie welke inhoud te zien krijgt.

Er is per één (openbaar) profiel maar één aangepaste URL mogelijk. Dit kan je veranderen zodra je aanpast wat er in je openbare profiel wordt weergegeven. Let wel op dat je aangepaste URL maar tussen de 5 en 30 tekens lang mag zijn en als je je link meer dan 5 keer aanpast binnen 6 maanden dat je hem daarna voor 6 maanden niet meer kan aanpassen.

Tip: Kies de URL die jou en je bedrijf het beste verwoorden. Zo ben je beter vindbaar en kom je betrouwbaarder over.

T.co

Twitter gebruikt ook een shortner: alle URL’s die je toevoegt aan een Tweet worden automatisch verkort met t.co. De shortner checkt ook of de desbetreffende URL op een lijst van potentiële gevaarlijke sites staat. Als de website op de lijst staat, dan worden bezoekers gewaarschuwd alvorens ze verder kunnen gaan. Ook meten ze net zoals Bitly een aantal statistische gegevens, zoals het aantal kliks op een bepaalde URL. Hiermee wordt dus de populariteit gemeten van een bepaalde Tweet en deze informatie kan weer gebruikt worden voor hun algoritmes.

Goo.gl

Google heeft sinds 2009 ook een eigen shortner gehad, de URL goo.gl. Echter vanaf 30 maart 2018 hebben zij deze service uitgezet voor nieuwe gebruikers. Vanaf 13 april 2018 mogen alleen huidige gebruikers de shortner gebruiken via de goo.gl console. En tot 30 maart 2019 kunnen zij nog alle data en analytics inzien en exporteren, daarna zal de gehele service komen te vervallen. Alle tot op heden gemaakte urls zullen wel nog blijven werken. Zij zijn overgegaan op Firebase Dynamic Links, links die kunnen switchen tussen websites en native apps.

  • Leestijd: 4 minuten