Leestijd: 5 minuten | Gepubliceerd: 14 juli 2017

Hoe maak je de perfecte contentkalender?

Je online marketingactiviteiten zijn zeer belangrijk voor je bedrijf. Maar zonder een goede contentkalender zie je al gauw door de bomen het bos niet meer. En een perfecte contentkalender maken is lastiger dan het lijkt. Het moet tenslotte overzicht geven en structuur bieden. Maar wat zet je er allemaal in? En hoe uitgebreid? Webcreationz heeft 10 tips voor je om de perfecte contentkalender te creëren.

Noteer de vastgelegde zaken ver vooruit

Feestdagen, maar ook andere evenementen zijn al ver van te voren bekend. Maak een overzicht met welke feestdagen e.d. relevant zijn voor jouw bedrijf. Gebruik het overzicht vervolgens om je contentkalender aan te passen. Door ruim van te voren te weten wat voor evenement er in aantocht is, kun je je online marketingactiviteiten hierop voorbereiden.

Contenttype aangeven

Je gebruikt vast verschillende soorten contenttypes om je doelgroep te informeren. Webcreationz gebruikt o.a. blogs maar dit kan bijvoorbeeld ook een video of een infographic zijn. Noteer in je kalender wanneer je een bepaald type content wilt lanceren. Je moet wel rekening houden met hoeveel tijd het kost om de content te maken.

Welk communicatiekanaal?

In je kalender noteer je naast het type content ook op welk kanaal je de content gaat lanceren. Lanceer je het alleen op je interne kanalen (zoals je eigen website) of/ook via externe kanalen (zoals Facebook advertising)

Doe aan budgetteren

Elke contenttype heeft zijn eigen prijskaartje. Een goede video is meestal prijziger dan het schrijven van een blog of nieuwsbrief. Maar er zit ook verschil in het plaatsen op een intern of extern kanaal. Een extern kanaal kost meer geld dan als je zelf alles regelt.

Maar zoals we vertelden in de blog over videomarketing: een video heeft veel meer bereik dan een blog, dus houd er rekening mee dat dit een investering waard kan zijn. Kijk per kanaal en contenttype of het de investering waard is.

Ken je doelgroep en spreekwijze

Wat verwacht je doelgroep van jou? Kijk naar de communicatie frequentie de je doelgroep verwacht. Tien berichten per dag kan te veel zijn, maar één bericht per maand weer te weinig. Weet dus de wensen die je doelgroep heeft maar houdt rekening met je eigen tijdschema. Is drie berichten per week wel haalbaar voor je? Het is van belang om hier de juiste balans in te vinden.

Teamrollen, wie doet wat?

Hoeveel mensen werken er voor je marketingteam? En hoeveel werken er aan de contentkalender? Dit is belangrijk voor de planning en hoe de contentkalender wordt gebruikt. Als er meerdere mensen aan de contentkalender werken, dan krijgt elk teamlid een rol.

  • Projectmanager: behoudt het overzicht. Wat zijn de doelen? En wie is de doelgroep?
  • Corrector: controleert de visie van de projectmanager en corrigeert de content.
  • Schrijver: ontwikkeld de content en houdt de visie van de projectmanager in zijn achterhoofd.
  • Designer: ontwikkeld het beeldmateriaal die gebruikt wordt voor de content.
  • Social media manager: brengt de content over op de doelgroep en verspreidt het artikel op de communicatiekanalen.

Bij drie of meer teamleden is het gebruikelijk om één persoon de regie te geven over de planning.

Houd planningssessies

Wie doet welke taak en wanneer? Tijdens een (wekelijkse) planningssessie wordt duidelijk wat er de komende tijd op de planning staat. Het is dan gemakkelijker om de taken te verdelen en deadlines te stellen.

Bedrijfsstrategie is een must!

Zonder een bedrijfsstrategie kom je niet ver, en een contentkalender is dan nutteloos. In een bedrijfsstrategie staan de (marketing) doelen, je doelgroep(en), je communicatiekanalen, je missie/visie en nog veel meer. Je hebt dus een bedrijfsstrategie nodig om überhaupt aan je contentkalender te beginnen, pas zodra je al deze informatie hebt kun je een contentkalender ontwikkelen.

Wees flexibel

Niet alle gebeurtenissen zijn te plannen maar houdt rekening met onverwachtse wendingen door nieuws en trends te volgen en je daar naar aan te passen. Wees flexibel zodat je je planning kan wijzigen. Wees ook open voor gebeurtenissen die positief kunnen uitpakken voor je bedrijf.

Maak de content planning niet té gedetailleerd

Natuurlijk is het prettig om alles ver vooruit gepland te hebben zodat we goed voorbereid zijn als de deadline dichter bij komt. Maar wees niet té gedetailleerd omdat het kan gebeuren dat je nog iets wilt aanpassen, of zelfs helemaal iets anders wilt ontwikkelen. 

Bas ten Broeke
Wij zijn er voor al jouw vragen

Neem contact op als je vragen hebt over het blogartikel of als je een bijzonder project hebt waarbij onze expertise van pas kan komen. Wij staan klaar om je verder te helpen!

    verplicht
    verplicht
    verplicht