Leestijd: 4 minuten | Gepubliceerd: 18 mei 2020

Multisite of multi-language website

Het is handig om een meertalige website te hebben, toch? Voordat je enthousiast je website aan gaat passen zijn er een aantal punten waar je over na moet denken. Natuurlijk is het handig om een meertalige website te hebben als je internationale ambities of klanten hebt. Het is daarnaast logisch dat mensen voornamelijk internet gebruiken in hun moedertaal dit omdat het betrouwbaarder, gebruiksvriendelijker en persoonlijker overkomt.

Het lijkt allemaal zo eenvoudig: even een Nederlandse pagina vertalen en hij kan zo online. Dit werkt in de praktijk heel anders. Webdevelopers geven namelijk in de header van de website aan in welke taal deze staat. De vindbaarheid van je website gaat erop achter uit als je de pagina alleen kopieert doordat de zoekmachines je pagina dan niet kunnen indexeren.

Kies voor WordPress

WordPress bied verschillende opties aan om je website meertalig te maken.

  • Een WordPress multisite
  • Een multi-language plugin
  • Een WordPress multisite i.c.m. met een multi-language plugin

Wat voor jouw bedrijf de beste optie is hangt af van verschillende factoren. Zijn je aangeboden diensten en producten in elk land anders of juist hetzelfde? Zijn de doelgroepen per land hetzelfde of juist verschillend? Hieronder leggen we de 3 opties uitgebreid uit:

WordPress Multisite

Je gebruikt één WordPress installatie en daarop kun je onbeperkt nieuwe websites aanmaken. Je kan de multisite aan verschillende landen en talen koppelen doordat ze ieder hun eigen content en opties hebben.

Voordelen:

  • De websites hebben duidelijke geo-targeting.
  • Per website beter performance
  • Gescheiden content
  • Instellingen per website instellen
  • Niet afhankelijk van WPML compatibele plugins
  • Per website verschillende plugins en functies

Nadelen:

  • Het kost meer tijd en geld doordat je voor elke website nieuwe pagina’s moet aanmaken
  • Op iedere wp-admin moet je apart inloggen

Wij raden aan om de multisite optie te gebruiken als de content en je productaanbod van je website in verschillende landen anders is. Als je alleen de multi-language plugin gebruikt dan kan dit voor verwarring zorgen bij je bezoekers doordat je op bijvoorbeeld de Nederlandse website andere diensten aanbiedt.

Multi-language plugin

Bij een multi-language plugin kan je de content makkelijker in verschillende talen toevoegen aan je website. Voorbeelden hiervan zijn WPML en Polylang. Ook is het bij deze plug-in veel makkelijker om te wisselen van taal. De plugin maakt in feit een kopie van je originele website en koppelt deze aan de website waar je de vertaalde content plaatst. Alles is dus hetzelfde, enkel de taal verschilt per pagina.

Voordelen:

  • Werkt goed samen met andere plugin zoals WooCommerce
  • Je beheert maar één website dus je hebt een goede en betrouwbare interface

Nadelen:

  • Zoekmachine optimalisatie is niet perfect
  • Je back-end performance kan negatief beïnvloed worden
  • Wij raden aan om voor een multi-language plugin te kiezen als het productaanbod en content van je website in elk land hetzelfde is maar de website wel in meerdere talen beschikbaar moet zijn.

Multisite en multi-language plugin

De laatste optie is een combinatie van de twee plugins. Dit houdt in dat je een bepaalde taal aan de juiste gebieden koppelt. Je hebt verschillende landen waar ze meer dan één taal spreken. Een voorbeeld hiervan is België: ze spreken daar Vlaams en Frans en dat betekent dat je voor de .be website zowel de Vlaamse als de Franse taal wilt aanbieden. Naast meertalig maak je hierdoor je website ook multiregionaal.

Bas ten Broeke
Wij zijn er voor al jouw vragen

Neem contact op als je vragen hebt over het blogartikel of als je een bijzonder project hebt waarbij onze expertise van pas kan komen. Wij staan klaar om je verder te helpen!

    verplicht
    verplicht
    verplicht