Vergeet stockfoto’s, huur een professionele fotograaf in
Een goede website heeft beeldtaal die bij zijn merk en bedrijf passen. Maar veel bedrijven kiezen de gemakkelijkere en goedkopere weg en plaatsen stockfoto’s (foto’s die anderen hebben gemaakt). Het feit is wel dat veel stockfoto’s niks met je bedrijf te maken hebben, dit wil je natuurlijk juist voorkomen: je bezoekers moeten de link liggen met jouw bedrijf. Investeer daarom in ‘echte’ fotografie. Vorig jaar schreven we nog 5 tips voor de perfecte stockfoto, er is natuurlijk niet altijd budget voor een fotograaf. Maar als je je echt wilt profileren en onderscheiden, ga dan voor kwaliteit.
Gebruik geen stockfoto’s meer
We snappen het: het is een stuk makkelijker om een foto op internet te vinden, vaak in haarscherpe kwaliteit, en het is goedkoper. Waarom zou je geen stockfoto’s gebruiken? Simpel, en wel om deze 3 redenen:
- Stockfoto’s zijn ongeloofwaardig
Alle stockfoto’s komen perfect over. Alle kleuren kloppen en mensen lijken meer op levensechte poppen dan een echt persoon. Dit is juist niet positief want de foto’s komen daardoor nep over. Perfectie is een illusie en ze komen dus ongeloofwaardig over op jouw bezoekers.
- Dezelfde foto’s als de concurrentie
Het nadeel van stockfoto’s is dat de kans bestaat dat je concurrentie dezelfde (soort) foto’s gebruikt. Het is dus lastig om je te kunnen onderscheiden terwijl je juist uniek moet zijn.
- Klanten herkennen zich niet in jouw bedrijf
Alle bedrijfsuitingen naar een klant toe zijn van groot belang. Mensen willen zich herkennen en identificeren met al jouw bedrijfsuitingen. Juist bij foto’s is dit cruciaal omdat mensen zich zelf kunnen herkennen in de foto, daardoor vertrouwen je klanten het bedrijf eerder als je echte klanten en situaties toont op de foto’s.
Investeer in fotografie
Juist als je tijdsgebrek hebt is het aantrekkelijk om snel een stockfoto op te zoeken. Deze valkuil kan je voorkomen door vooraf een goede voorraad foto’s te hebben voor diverse uitingen en situaties. Zo heb je altijd een foto bij de hand die bij jouw bedrijfsuitingen past. Keerzijde is natuurlijk dat een professionele fotograaf meer kost dan de kosten voor stockfoto’s. Maar door je eigen professionele foto’s te gebruiken ontvang je wel de rechten over je eigen foto’s. Jouw foto’s zijn dus uniek! En mocht iemand misbruik maken van jouw foto’s dan staat daar een hoge boete tegenover. Gebruik daarom een watermerk als je de foto’s op Instagram plaatst.